Ensam är inte stark.
Inte ens skolan ensam. Det som verkligen oroar mig är att det gamla, i industrialismen gällande kunskapsteoretiska konceptet, Fakta, Förståelse, Färdighet och Förtrogenhet inte ännu kompletterats med kunskapssamhällets tillägg och komplement, Kunskap, Färdighet och Attityd. En positiv och engagerad attityd till lärande finns hos alla grupper med stort kulturellt kapital men tyvärr inte hos dem med litet kulturellt kapital, en grupp som växer bland annat på grund av decenniers kommersialisering och nu många nysvenskar med få skolår bland sina erfarenheter. Fokus på Utbildning för yrke, karriär och hög standard har förminskat våra möjligheter att Bilda för självkänsla, kulturell och historisk förståelse och kreativa estetiska förmågor samt att delen med Folkbildning för samhällsansvar och medborgarskap, trots skollagens demokratiskfostran påbud inte genomförs.
Vi måste skapa en rörelse för att hela samhället ska ta
ansvar för människans helhet syftande till aktiva, skapande och sociala
medborgare där fördjupad kunskap samt större medkänsla och förståelse för
sammanhangen ger förutsättningar för harmoni och visdom. Människor som drivs av
att fördjupa och förfina sina kunskaper och färdigheter för att nå insikt och
förståelse om sig själva och världen. Lärandet kommer då att bli en livslång
process, först understött av föräldrar, sedan av kamrater och samhället, bland
annat skolan och fördjupad i den sysselsättning man utifrån självinsikt,
engagemang och entusiasm har valt. Ett livslångt lärande som troligen kan
understödja ett liv i lust och harmoni.
Första steget mot ett sådant mål torde vara att folkbilda
för att sprida insikten av betydelsen av lärandet för individ och samhälle.
Föräldrar är högmotiverade för att skapa grund för sina barns bästa och måste
få veta hur. Barnmorskor, BVC personal, bibliotekarier, fritidsledare,
föreningsaktiva socionomer, alla som kommer i kontakt med föräldrar ska ha som
uppgift att stödja dessa i syfte att skapa en positiv attityd till lärande. Ett
bra exempel är Metallarbetarförbundets kampanj på arbetsplatser " Läs för
mig pappa" och Göteborgs biblioteks, bibliotekarie besök hos nyblivna
föräldrar. Låt oss inse att skolan bara är en del av problemet med vår
anpassning till ett framväxande informationssamhälle och att förändringen
kommer att bli lika omvälvande som industrisamhällets krav vilket ledde till
folkskolan och allmän läskunnighet. Här krävs inte enbart anpassning utan en ny
situation kräver ackommodation. Ett
resultat kommer säkert att vara att läskunnighets begreppet utvidgas till att
förstå alla de former för representativa symboler den digitala distributionen ger möjlighet till. Vad betyder färgen grön och vad betyder
snedstrecket fram på Volvo fronten är självklart för morgondagens människa redan tidigt i deras livslånga
läranderesa.
Jan-Ivar Johansson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar