Sidor

lördag 30 april 2016

DE GRÅ PANTRARNAS KLUBB



  1. Vi som blir gamla nu kommer jämfört med förra generationen att se bättre, höra bättre, röra oss bättre, ha mindre ont, sova bättre, tugga bättre, etc. Vad kommer vi då att vilja göraUr boken När horisonten flyttar sig. Bodil Jönsson


DE GRÅ PANTRARNAS KLUBB


Att fylla 66 var onekligen en vändpunkt i livet. Ett år kvar till pensionen och en pensionärs adolecense, innebärande funderingar över livet. Varje dag är ju ett nytt liv och vi vet som bekant inte om det kommer att räcka en dag till eller trettio år. Förhoppningsvis så länge varat är till nytta för andra och till glädje för en själv.



För första gången i Stärkes mark
med Lasse och Lippe Neijdeman 1976

JUBILEER

Dessutom inföll en massa jubileum detta år. Trettio år sedan jag gifte mig. Tjugo år som anställd Gymnasielärare, fyrtio år som mediepedagog . Fyrtio år i Västerbottensbyn Stärkesmark. Jag firar 50 år som medlem i SSU och Socialdemokraterna. Jag har levt upp till den nya idén om livslångt lärande genom att jag har gått dubbla gymnasiet 24 år i skolan varav det nu i jul blev exakt tio år med akademiska studier.


VAD VILL VI GÖRA 

Frågar sig Bodil Jönsson? Ja vad kan vi göra ?  Dosetten fylls med allt mer tabletter mot diverse åkommor, Man försöker att banta och styrketräna för att motverka diabetesen, man försöker att hålla sig sysselsatt för att motverka tristess och alltför stor melankoli. Men närminnet sviktar och lärandet blir svårare. Man har varken motivation eller kompetens att lära sig namnen på de elever som man ändå bara får ha kvar ett år till. Och man vet inte om det är åldrandet eller kanske motivationen som tryter. Den nya kunskapsteoretiska basen , Knowledge, Skills and Attitude säger ju att attityden är viktigast för att hålla koncentrationen på varat uppe och därmed minne och lärande ?
Men så länge man finns till så har man ju en relation till världen. Har man satsat fyrtio år på kommunikation och lärande så borde det ju vara lika bra att knyta ihop säcken och utvärdera i form av forskning det man gjort i alla år. Jag får återgå till mina studier och försöka göra klart den doktorsexamen jag började på 1993. Vad innebär medier och kommunikation genom dem för lärandet och kan vi bevisa att det är till hjälp ?  Praktiskt kan jag jobba med Luleå Närradio där jag är ordförande och politiskt genom mitt parti.

UTBILDNINGSPOLITIK

Upptäckte direkt då jag återupptog mina studier ett missförhållande jag inte vetat om.  Nämligen att pensionärer som kanske gått och ströläst under livets gång och skulle kunna forska och studera några år utifrån de kunskaper och den erfarenhet de skaffat, inte kan göra det med finansiering med sin pension. Någon har infört en bestämmelse som gör att man inte kan egenfinansiera studier till licentiat eller doktor. Det måste  finansieras av den mottagande institutionen . Då nu snart cirka 65 000 lärare går i pension , varav många varit så intresserade av ämne eller didaktiken/pedagogiken att man skaffat både en och flera magisterexamina borde det vara billigt för samhället att ge universiteten möjlighet att stå till tjänst med den handledning som behövs för att ge möjligheten för  forskar studier till äldre. Vilket kunskaps och erfarenhetskapital vi kan samla på oss.  De ordinarie doktorandtjänsterna skall naturligtvis ungdomar ha som kan tillföra  kompetens på längre sikt som lärare, lektorer och professorer.

Detta gäller naturligtvis inte bara lärare eller ämnen som är relaterade till erfarenheter från yrket. Jag gick själv mina inledande studier med en pensionerad major från Västerbottens regemente som skulle doktorera på sitt stora intresse " Slaget vid Poltava" . Det behöver inte heller begränsas till sådana pensionärer som redan är behöriga. Den genomsnittliga pensionsåldern i Sverige är 64 år vilket ger tjugo år i genomsnitt för att fördjupa sig i sitt livsintresse.



DE GRÅ PANTRARNAS KLUBB

Då jag var ung och radikal bildades organisationen de "Svarta Pantrarna" i USA för att kämpa för de svartas rättigheter. Kanske skulle vi nu i Bodil Jönssons anda och vårt eget intresse bilda en liknande organisation ?  För att se till att livets sista tredjedel inte utmärks av förtryck och att det gråa håret inte ses över axeln utan blir en symbolisk representation för erfarenhet , mognad och visdom.
Jag börjar med att göra en grupp på FB för alla som varit vänner i fyrtio år.
Vi kan också bilda en grupp för alla som vill stå upp för de äldres rättigheter.
Du som orkat läsa ända hit , anmäl intresse. joj1950@gmail.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar