OM LÄRANDE i IKT åldern
Ordning och reda och god administration är viktigt för lärandet men lärandet är inte en administrativ uppgift utan en kreativ. Att väcka människors nyfikenhet och lust att lära samt skapa en miljö där elever inspirerar varandra till lärande och kunskapssökning är en kommunikativ och kulturell verksamhet .
Kommunikation är allt från individuellt tal, skrift och
matematiska formler till massmedia, nu sedan många decennier digitala sådana.
Tyvärr har estetiska och massmediala berättarformer och
kännedom om verktygen för detta inte fått den plats i lärandet den borde ha. Dataundervisning om verktyg, historia,
berättarkomponenter programmering , kort
sagt datologi saknas i hög grad liksom kunskaper om moderna massmedier och dess
berättarformer, databas sökning och källkritik av allt som publiceras.
På gymnasiet har dataundervisningen tagits bort och
Medieprogrammet lagts ner. Medieämnet finns nu i betydligt mindre utsträckning
på Samhälls, Estet och Teknikprogrammet som inriktningar.
Modern pedagogisk teori definierar det som bör läras till
kunskap , färdighet och attityd ,
knowledge, skills and attitude på
engelska. I ett modernt samhälle som mer och mer tillförs digitala verktyg borde lärandet i samhället också möta upp med kunskaper om denna värld och färdigheter i användande av dessa i
skapande för konst och kommunikation. Man
lär sig inte heller att tala utan att tala, att läsa utan att läsa och lika
lite lär man sig att hantera foto, video, grafiska program, ljud, och annan
multimedia utan att öva och träna färdigheten.
Att samhället med sina lärande institutioner , sina professionella och
sina vuxna visar intresse för och skapar möjligheter till skapande kulturell
medieanvändning visar på den attityd som kan ge det
uppväxande släktet motivation till att
vilja utvecklas och lära sig det moderna samhällets verktyg.
Vi kan inte längre nöja oss med att digital teknik ,av
barn och ungdom , i första hand används
till underhållning och skvaller utan måste sätta in kraftfulla åtgärder för att se till att denna utveckling
följs upp och ingår i den form av livlångt lärande som de nya verktygen ger
möjlighet till.
I denna utveckling är kommunikationsvetare och medielärare
nyckelpersoner även om alla som sysslar med lärande måste ha de kunskaper som
krävs för att handleda eleverna in i den digitala världen. Då femtio procent av
dagens två åringar redan använder en dator i form av läsplatta kommer behovet,
i alla lärande situationer, på alla nivåer att växa snabbt och kräva åtgärder
både från stat, och kommun. Efter att skolan tagit ett steg bakåt krävs det nu
att vi tar två steg framåt för att återigen komma upp på banan och återta vår
plats som ledande bland lärande nationer.
Medienätverk Norr
Jan-Ivar Johansson
Bra och viktigt! har du fått in det i någon tidning? Jag ligger så efter med allt just nu. Men hoppas komma på banan igen.
SvaraRadera