Sidor

söndag 20 mars 2016

Om lärande i IKT åldern







OM  LÄRANDE  i IKT åldern

Ordning och reda och god administration är viktigt för lärandet men lärandet är inte en administrativ uppgift utan en kreativ.  Att väcka människors nyfikenhet och lust att lära samt skapa en miljö där elever  inspirerar varandra till lärande och kunskapssökning  är en kommunikativ och kulturell  verksamhet .



Kommunikation är allt från individuellt tal, skrift och matematiska formler till massmedia, nu sedan många decennier digitala sådana.
Tyvärr har estetiska och massmediala berättarformer och kännedom om verktygen för detta inte fått den plats i lärandet den borde ha.  Dataundervisning om verktyg, historia, berättarkomponenter  programmering , kort sagt datologi saknas i hög grad liksom kunskaper om moderna massmedier och dess berättarformer, databas sökning och källkritik av allt som publiceras.
På gymnasiet har dataundervisningen tagits bort och Medieprogrammet lagts ner. Medieämnet finns nu i betydligt mindre utsträckning på Samhälls, Estet och Teknikprogrammet som inriktningar.
Modern pedagogisk teori definierar det som bör läras till kunskap , färdighet  och attityd , knowledge, skills and attitude  på engelska. I ett modernt samhälle som mer och mer tillförs digitala verktyg  borde lärandet i samhället  också möta upp med  kunskaper om denna värld  och färdigheter i användande av dessa i skapande  för konst och kommunikation. Man lär sig inte heller att tala utan att tala, att läsa utan att läsa och lika lite lär man sig att hantera foto, video, grafiska program, ljud, och annan multimedia utan att öva och träna färdigheten.  Att samhället med sina lärande institutioner , sina professionella och sina vuxna visar intresse för och skapar möjligheter till skapande kulturell medieanvändning visar på den attityd som kan ge   det uppväxande släktet  motivation till att vilja utvecklas och lära sig det moderna samhällets  verktyg.
Vi kan inte längre nöja oss med att digital teknik ,av barn  och ungdom , i första hand används till underhållning och skvaller utan måste sätta in kraftfulla  åtgärder för att se till att denna utveckling följs upp och ingår i den form av livlångt lärande som de nya verktygen ger möjlighet till.
I denna utveckling är kommunikationsvetare och medielärare nyckelpersoner även om alla som sysslar med lärande måste ha de kunskaper som krävs för att handleda eleverna in i den digitala världen. Då femtio procent av dagens två åringar redan använder en dator i form av läsplatta kommer behovet, i alla lärande situationer, på alla nivåer att växa snabbt och kräva åtgärder både från stat, och kommun. Efter att skolan tagit ett steg bakåt krävs det nu att vi tar två steg framåt för att återigen komma upp på banan och återta vår plats som ledande bland lärande nationer.
Medienätverk Norr
Jan-Ivar Johansson


1 kommentar:

  1. Bra och viktigt! har du fått in det i någon tidning? Jag ligger så efter med allt just nu. Men hoppas komma på banan igen.

    SvaraRadera