Sidor

fredag 6 november 2015





Utkast till liten uppsats om WEBB 2,0 verktyg i undervisning



KURS WEBB  2;0


Tillämpning  1   WIKISPACES .
WIKI
Solomon och Schrum (Solomon, 2014) beskriver i boken Web 2.0 bland många andra verktyget  Wikispaces.  På sid 364 berättar de om (Wikispaces, 2015) att  ”Wikispaces is a wiki and publishing site in which  you can embed documents, images and audio and video files. The creator of each wiki controls access and educational information is extensive.”   I boken finns ett avsnitt om wikis på sidorna 195 -214 där Wikispaces redogörs för, på de två sista sidorna.
 Ur ett lärandeperspektiv är wikis intressanta på grund av det utvidgade textbegreppet som kan tillämpas i undervisning och redovisning.  Som många, bland annat Howard Gardner (Gardner, 1998 ) påvisat lär vi oss alla på olika sätt och har olika preferenser för inlärning. I en wiki kan man både använda texter som läggs ut för att läsas och texter som läggs in som redovisning av färdigheter och kunskaper.  Där finns också ett gyllene tillfälle att etablera medvetenhet om och kunskaper i hypertextens karaktär och tillämpning samt vilka möjligheter denna textform ger för konsumtion, kommunikation och lärande i den digitala världen.
Även tecken i form av bilder skapar den mening som vi skall tolka , förstå och kunna använda.  Stillbilder, grafiska framställningar, rörliga bilder och sammanfogningen av material i det vi brukar kalla layout ingår i denna form av kommunikation för lärande. Bildsemiotik kallas det av vetenskapen på området  se exempelvis  Sonesson (Sonesson, 1992 ).



EXEMPEL
Wikisidor som i Wikispaces  kan användas på olika sätt.
1: Som klassrum där undervisningens planering läggs upp från kurs och läroplaner till dagsplanering. Alla sorters dokument kan sparas här , pdf, doc, ppt med mera och användas på lektioner samt vara tillgängliga för eleverna  vid deras redovisningar och arbeten.  Bilder , föreläsningar i form av inbäddade flippade filmer och annat video material eller audio material kan läggas upp. Eleverna kan också få egna redovisnings  sidor där man lägger in uppgifter och redovisningar. Det går i realtid för läraren att arbeta på elevens sida och på en skärm eller med  projektor ,  direkträtta eleverna. Se (Johansson, 2015) Se vidare uppgift 4 B .

2: Som ämnesrum där ämnet presenteras och läromedel tillhandahålles i form av dokumet och hemsidor av olika slag. Ämnesrummen kan med fördel  länkas vidare från klassrummen och även användas som redovisningsplattform för undervisningen i ämnet och momentet. Då blir gamla redovisningar tillgängliga för nya elever och kunskaps massan kan revideras och växa generation efter generation. Se exempelvis (Johansson, http://mediehistoria.wikispaces.com/, 1998)
3: Som kommunikationsmedium. I exempelvis mentors arbete och kontakt med föräldrar, arbetsgivare, högskola och universitet med mera kan en wiki fungera som kommunikativt medium där alla sorters dokument kan samlas och delas. Exemplet nedan är en wiki för föräldrar till en gymnasieklass där mentorerna kortfattat skriver information som föräldrarna kan behöva veta. Den är också kopplad till en blogg där mera pedagogiska reflektioner görs och förändringar annonseras ut genom Super text Sms medelanden ( se nedan) (Johansson, SAMHALLSMEDIA1D, 2015 )
BLOOMS TAXONOMI  ALLMÄNT
Kan naturligtvis betraktas som en utvidgning av de fyra F.en  Fakta, Förståelse, Färdighet och Förtrogenhet.  En del i Blooms taxonomi är just Applying som ju kan betyda ” göra sitt bästa, verkligen anstränga sig , lägga manken till” vilket leder tankarna till Frankfurterskolans Erich Fromm som i ”Kärlekens konst” (Fromm, 1958) hävdar att skapande i form av relationer och konst bygger  ,till att börja med på förälskelse  i motpart ,motiv  eller ämne och att arbetet med att bygga upp ett förhållande , skapa ett konstverk eller  ett lärande kräver disciplin , koncentration och tålamod. Detta finns ju inte med i de fyra  F,en däremot hos Bloom.  Analysera och utvärdera hos Bloom kan ju jämföras med de fyra F,ens Förtrogenhets kunskap som ju betecknar den internalisering av kunskapsmassan man tillägnat sig just efter analys och utvärdering i förhållande till erfarenhet och empiri.
BLOOMS TAXONOMI  i WIKISPACES
MINNAS
Att minnas något är ju väldigt enkelt uttryckt beroende av intryck, upprepning och intresse. I ett arbete som skall resultera i en hemsida / wiki, ingår möjligheten att i första hand välja en metod för sitt arbete som engagerar och roar även kanske inte är det man skulle valt själv. Texter i olika form, redigering av layoten på sidan och den grafiska utformningen är delar av framställningen. Stillbilder och, filmade inbäddade i sidan och kanske ljudfiler i form av poddar ,hela radioprogram eller ljudillustrationer är gestaltningsvariabler  man kan välja. Har man dessa möjligheter behöver inte framställningssättet vara ett hinder som exempelvis texten för en dyslektiker. Är man dessutom road av metoden för fakta och informations insamlingen och bearbetningen så är det lättare att minnas och ta till sig den kunskapsmassan man behöver.
 FÖRSTÅ
Förståelse skapas som bekant med hjälp av reflektion, insikt och repetition  och ett arbete med ett så utvidgat textbegrepp  (Sandström Madsén, 2001) som erbjuds i en wiki skapar goda förutsättningar för förståelse. Speciellt ansträngningen att göra och kommunicera materialet som gestaltas på wikisidan för med sig koncentration på uppgiften som ämnet själv kanske inte skulle inneburet.
 ANSTRÄNGA  SIG
Koncentration i sin tur medför motivation att göra gestaltningen av materialet så bra som möjligt vilket även understöds av att publiken i en öppen wiki är miljardstor, eller i en stängd åtminstone innebär att upphovspersonen kan visa för alla med tillgång till Internet vad som gjorts.
 ANALYSERA 
Även analysen  av det färdiga resultatet kan utvidgas utanför klassen och man kan inbjuda alla med tillgång till Internet att delta i analysen liksom i utvärderingen av projekten att göra wikin.
UTVÄRDERA 
Det finns exempel  på exempelvis biologilärare som låtit elever undersöka en närbelägen sjö och skriva om den i Wikipedia. Ett experiment som sägs ha resulterat i att flera läsare på högskolenivå hörde av sig och rättade saker som eleverna fått om bakfoten. Plötsligt hade klassen betydligt fler lärare och granskare och fick dessutom erfara att de erfarenheter man samlat var av intresse för flera.  Detta är ett bra exempel på att Internet material särskilt i den form som Wikipedia har leder till vad man skulle kunna kalla en kvantitativ peer review till skillnad från den akademiska kvalitativa.
SKAPA
Det  kreativa inslaget  i arbetet med en wiki går ju inte att blunda för. Utifrån mina erfarenheter  når man bäst resultat genom att hitta grupper  och träna samarbetsförmåga där olika intressen och talanger möts.  Ledaren och följaren, den bildbegåvade och den  text begåvade,  Journalisten, informatören och konstnären kan alla hitta roller i en grupp som arbetar  i något ämne med att redovisa berättande och gestaltande i en wiki.



Tillämpning 2   YOU TUBE    
VIDEO SHARING
Solomon och Schrum (Solomon, 2014)sid 362  skriver om You tube  att ” You tube is a video-sharing website where you can upload and share videos as well as watch other´s videos. Some schools and districts use security software to allow access to the educational aspects of this public forum. “ . You tube skriver  själv  att “YouTube for Schools lets schools access free educational YouTube videos while limiting access to other YouTube content. Students can learn from more than 400,000 educational videos, from well-known organizations like Stanford, PBS and TED, and from up-and-coming YouTube partners with millions of views, like Khan Academy, Steve Spangler Science and numberphile. Schools can also customize their YouTube for Schools experience, adding videos that are only viewable within their school network. “  (YouTube for Schools: Join the Global Classroom Today!, 2015)  Lärande perspektivet på You tube är uppenbart I ett samhälle där den rörliga bilden får allt större plats och blir allt viktigare som informations och kommunikationsmedium. Då den nitratbaserade filmen uppfanns 1895 kunde utvecklingen av berättandet även med rörlig bild börja utvecklas. Efter 120 år har mediet blivit digitalt och i allra högsta grad av 2,0 klass och därigenom interaktivt och tillgänglig för alla med rätta verktyg i form av telefoner, plattor och datorer, ja även  kameror med både stillbilds och video funktion där det är möjligt att direktuppladda material till molnet för publicering eller redigering på annat ställe.
Redan Comenius påpekade att ”repetition är kunskapens moder” utifrån den gamla latinska sentensen och han använde redan för femhundra år sedan bilder i undervisningen. (Comenius, 1968). Både stillbild och rörlig bild framställning inspirerar eleven som dokumenterat eller gestaltat något till repetition av videon och skall resultatet presenteras på ett bra sätt så krävs redigering av materialet som ger flerfaldig repetition av det insamlade materialet där fakta och information genom färdighet till gestaltning ger förståelse och förhoppningsvis så småningom förtrogenhet. Ett enkelt exempel kan vara denna enkla film som ett par elever gjort under ht 2015 i ämnen Mediekommunikation på gymnasiet i ett moment om research arbete på bibliotek och bibliotekens framtid. (EmelieochMaja, 2015)
BLOOMS TAXONOMI  i You tube
MINNAS
Att minnet understöds av dokumentation torde nog vara oemotsägbart. Vare sig det är text, bild, rörlig bild , ljud eller annat så stöds minnet av denna dokumentation. You tube ger möjlighet till att spara och dela dokumentation i bild, video och ljud. Man kan naturligtvis nöja sig med att rakt upp och ner dokumentera ett skeende , en miljö, en berättelse eller något annat beroende på ämnet. Efter ett tag uppkommer dock behovet av bearbetning och redigering och gör att upprepningarna blir flera. Att textsätta, ljudlägga och klippa filmen kräver att man flera gånger måste se om det man bearbetar och höja koncentrationen för att kunna avgöra vad texten skall innehålla och klippen skall sitta. Ett koncentrerat, disciplinerat arbete som kräver tålamod och lärande understödjer minnet.
FÖRSTÅ
För att kunna redovisa kunskaper i gestaltad form måste man ha ett grepp om helheten. Inledning, presentation huvud tes, peripeti och avtoning finns i de flesta berättartekniker i olika form vare sig man ser till retorik, dramatik, romankonst eller poesi. En sådan helhetssyn skapar relationer mellan ingående variabler, fakta och information där helheten är större än delarna och har blivit förståelse.
ANSTRÄNGA  SIG
Att skapa kräver förutom en stark känsla för ämne och motiv också självdisciplin, koncentration och tålamod.  (Fromm, 1958) vilket man inte får utan ansträngning. Att bara lära sig mekaniskt , att bara förstå utan att kunna återberätta, kanske i form av gestaltning med en video på You Tube, räcker inte för att man skall få det ultimata lärandet där kunskapens emotiva och kognitiva delar samverkar i en djup förtrogenhet med ämnet. Detta kräver ansträngning.
ANALYSERA 
I ett lärande av och med video repeteras innehållet och hela det tillgängliga och insamlade materialet måste utvärderas för att kanske koncentreras till en tiondel av det  ursprungliga. Detta kräver ingående analys och ett flertal val vilket innebär att förståelsen för ämnet ökar.
UTVÄRDERA 
Naturligtvis måste man också analysera och lära sig dels hur man skulle kunna gjort en bättre gestaltning av ämnet och dessutom värdera om de rätta delarna av materialet man haft att tillgå blivit rätt använt.
SKAPA
Det som sagts ovan argumenterar tydligt för att skapandeprocessen är en lärandeprocess så länge kognitiva funktioner är inblandade. Enligt vissa teoretiker bland annat den ryska filmregissören Andrej Tarkovskij finns det skapande processer som till största delen involverar de emotiva funktionerna. (Tarkovskij, 1993) Han jämför då filmskapande med exempelvis musikskapande.




TILLÄMPNING 3   SUPERTEXT  
Communication and online discussions  tools
Google presenterar Supertext så här ”Gratis gruppchatt Supertext är gratis oavsett om du chattar i grupp eller bara vill snacka med en kompis.” (https://getsupertext.com/, 2015)
Det är en gruppchatt som fungerar över sms och i princip kan överföra alla tecken i det utvidgade textbegreppet. Deltagarna behöver inte ha appen utan kan mottaga och svara i sin egen Sms funktion på telefonen. Supertext skriver ”Mer än bara text Dela dina upplevelser. Skicka bilder, video, ljud, emojis, stickers eller rita egna bilder.” (https://getsupertext.com/, 2015)

EXEMPEL
En supertext app i telefonen och i datorn ( beta ännu.) ger många möjligheter .  Man kan:
1: Kommunicera om frånvaro, sjukdom och arbete på annat ställe än i klassrummet.
2: Man kan kommunicera inlägg på andra medier. Exempelvis har undertecknad i en föräldragrupp både facebok och blogg som jag annonserar genom ett supertext medelande som sms vilket är det medium äldre och även yngre håller sig uppdaterade med i första hand. Till elever som har ett virtuellt klassrum på en wiki kan man annonsera att det finns nya inlägg.
3:Precis som enskild sms har grupp dito en social funktion. Man kan lägga ut små bilder, filmer, smileys eller grafik Hälsa ” Trevlig helg” och allmänt hålla kontakten med gruppen.


BLOOMS TAXONOMI  i Supertext
MINNAS
Super text är ju ett utomordentligt redskap för att minnas och påminna, leda på vägen eller kalla till möten. Vill man problematisera detta verktyg och många med det utifrån lärandet i Blooms taxonomi så kan man diskutera det så kallade Curling fenomenet. Lär man eleverna att man alltid få uppdateringar, kallelser, läromedel med mera på telefonen kan ju själva minnet komma ur bruk. Problemet är ju inte nytt. Det sägs av Madeleine von Heland att redan Sokrates var rädd för att skrivkonsten skulle göra så att mäniskan slutade minnas. Att han tog giftbägaren i stället för att flytta till en annan stadsstat i Grekland påstås ha varit i besvikelse över att favorit lärjungen Platon började använda skrivkonsten. (Heland, 1989) Den oron var alltså inte helt relevant och den moderna oron kanske inte heller faller ut.

FÖRSTÅ
Supertext ger möjlighet att i närtid , exempelvis genom ett foto av anteckningar på en whiteboard  , en You tube länk till en flippad föreläsning m.m. följa upp kunskapsöverföring på lektioner eller i läromedel. Att aktualisera och repetera fakta och information skapar förutsättningar för förståelse.
ANSTRÄNGA  SIG
Ett lärandeprojekt som genom kommunikation i olika medier inklusive grupp Sms i Supertext hålls aktuellt,  kan då inspirera till ansträngning. Det bästa för den enskilde individen torde dock vara att lärandeprojekten, ämnena inte är för många för att hålla ordning på och att man inkluderat undervisning om detta i lärandet. Att kunna strukturera och organisera lärandet är en viktig kunskap som har gott stöd i molnet tjänster som olika synkroniserade kalendrar, och andra IKT verktyg 2,0 .
ANALYSERA 
Supertext verktyget med sina begränsningar i form av utrymme för texter av olika slag går ju att använda för dialog om och slutsattser om den fakta och information man inhämtat tillsammans med sina kamrater. För att strukturera innehåll i en analys och göra den på ett inledande ytligt plan torde Super text gå att använda.
UTVÄRDERA 
Kan man komma förbi stadiet som liknar Sms och Twitter kommunikation är det helt möjligt att föra en dialog om lärandet i Supertext och diskutera exempelvis vilka kriterier som bör ingå i en utvärdering av lärandetillfället. En fördel är att, precis som i vanliga Sms så sparas konversationen och dialogen så att man kan följa den tillbaka och därigenom få det perspektiv på lärandet som behövs för en bra utvärdering,
SKAPA
Den slutgiltiga produkten av lärandet är inte Supertext lämplig till men som kommunkativt hjälpmedel i relationer lärare- elev och elev – elev  är det bra. I processen är det ett bra verktyg där man kan dela texter, bilder och videos direkt från dator och telefon.

KÄLLOR
Comenius, J. ( 1968). The orbis pictus of John Amos Comenius. : . Detroit: Singing Tree Press.
EmelieochMaja. (den 21 10 2015). Bodensbibliotek. Hämtat från http://2015htmedieproduktionmepmei01.wikispaces.com/: https://www.youtube.com/watch?v=oTwky-CKmF4 den 05 11 2015
Fromm, E. ( 1958). . Kärlekens konst. . Stockholm:: Natur och kultur.
Gardner, H. ( 1998 ). De sju intelligenserna. Jönköping: Brain Books.
Heland, M. L. (1989). Den lärande människan. Stockholm : Svenska arbetsgivarefören. (SAF).
https://getsupertext.com/. (den 06 11 2015). SUPERTEXT . Hämtat från SUPERTEXT: https://getsupertext.com/ den 06 11 2015
Johansson, J.-I. (den 27 08 1998). http://mediehistoria.wikispaces.com/. Hämtat från MEDIEHISTORIA : http://mediehistoria.wikispaces.com/ den 06 11 2015
Johansson, J.-I. (den 29 08 2015 ). SAMHALLSMEDIA1D. Hämtat från Wikispaces: http://samhallsmedia1d.wikispaces.com/ den 06 11 2015
Johansson, J.-I. (den 29 08 2015). MEDIEPRODUKTIONMEPMEI01VT2015. Hämtat från MEDIEPRODUKTIONMEPMEI01VT2015: http://2015htmedieproduktionmepmei01.wikispaces.com/ den 06 11 2015
Sandström Madsén, I. (2 2001). Mediesamhället och skolan. Pedagogiska magasinet .
Solomon, G. S. (2014). Web 2.0: how-to for educators. . USA : International society for technolygy in education.
Sonesson, G. (1992 ). Bildbetydelser: inledning till bildsemiotiken som vetenskap. Lund: Studentlitteratur.
Tarkovskij, A. (1993). Den förseglade tiden: reflektioner kring filmkonsten. Stockholm: Bonnier.
Wikispaces. (den 25 10 2015). Wikispaces. Hämtat från www.wikispaces.com den 25 10 2015
YouTube for Schools: Join the Global Classroom Today! (den 05 11 2015). Hämtat från You tube: https://www.youtube.com/watch?v=NegRGfGYOwQ den 05 11 2015

Comenius, J. ( 1968). The orbis pictus of John Amos Comenius. : . Detroit: Singing Tree Press.
EmelieochMaja. (den 21 10 2015). Bodensbibliotek. Hämtat från http://2015htmedieproduktionmepmei01.wikispaces.com/: https://www.youtube.com/watch?v=oTwky-CKmF4 den 05 11 2015
Fromm, E. ( 1958). . Kärlekens konst. . Stockholm:: Natur och kultur.
Gardner, H. ( 1998 ). De sju intelligenserna. Jönköping: Brain Books.
Heland, M. L. (1989). Den lärande människan. Stockholm : Svenska arbetsgivarefören. (SAF).
https://getsupertext.com/. (den 06 11 2015). SUPERTEXT . Hämtat från SUPERTEXT: https://getsupertext.com/ den 06 11 2015
Sandström Madsén, I. (2 2001). Mediesamhället och skolan. Pedagogiska magasinet .
Solomon, G. S. (2014). Web 2.0: how-to for educators. . USA : International society for technolygy in education.
Sonesson, G. (1992 ). Bildbetydelser: inledning till bildsemiotiken som vetenskap. Lund: Studentlitteratur.
Tarkovskij, A. (1993). Den förseglade tiden: reflektioner kring filmkonsten. Stockholm: Bonnier.
Wikispaces. (den 25 10 2015). Wikispaces. Hämtat från www.wikispaces.com den 25 10 2015

YouTube for Schools: Join the Global Classroom Today! (den 05 11 2015). Hämtat från You tube: https://www.youtube.com/watch?v=NegRGfGYOwQ den 05 11 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar