Sidor

måndag 2 november 2015






DIGITALA MÖJLIGHETER                   


Under loven har man ju en liten chans att läsa något annat än facklitteratur för att klara undervisningen. Jag tog fram  bibblo.se på min mobil och letade rätt på den nya science fiction boken " The martian" som e-bok till min telefon. Den är också är filmad och för närvarande går den på Filmstaden. Läraridentiteten parad med ett visst intresse för moderna kommunikativa medier som förmedlas över Internet kan man ju inte lämna bakom sig. Inte ens då man kopplar av med en bra bok. Och denna bok väckte en störtflod av tankar kring lärande och pedagogik. Enormt spännande,och mycket grundad i vetenskap, Bland annat matematik, geologi, geografi, astronomi ( naturligtvis) biologi, fysik, medicin, socialpsykologi  m.m. Det som slog mig var möjligheten att göra denna spännande berättelse till ett dataspel där spelaren med hjälp av olika skolämnen skulle behöva räkna ut hur "marsianen" skulle överleva tills han blev räddad från jorden.

  Att testa och pröva nivå för nivå från sjuan till sista året på Gymnasiet skulle säkert vara utvecklande för de flesta eleverna.  Och att göra matten till en förutsättning för att huvudpersonen skall överleva i spelet borde göra ämnet till något lite mera inspirerande än vanliga lektioner. Kan dessutom det skapa förutsättningar för att orka med de repeterande övningar som ämnet kräver för kunnande och förtrogenhet skulle mycket vara vunnet. Att nå nästa nivå i " World of warcraft" är troligen mera motiverande för många än att klara hem ett abstrakt betyg i ett ämne man ändå inte tänker sig ha användning för varken som ishockey proffs eller brandman. 

Är det inte dags snart att Skolverket tar tag i de digitala möjligheter som finns och börjar utifrån en digital strategi för hela Sveriges skolväsende, utveckla verktyg där även de som ännu inte fått ingenjörs eller forskar drömmar blir motiverade för studier i ämnen där vi inte lyckas i skolan. Trivseln, kreativiteten, social kompetens och de humanistiska ämnena är vi ganska duktiga på men mycket finns att utveckla på den naturvetenskapliga sidan. Där kan vi få hjälp av datalogiskt tänkande, till och med programmeringsundervisning som också skulle kunna ingå i det tänkta spelet här ovan. 

Men till syvende och sist är det ändå det kulturella kapital som överförs i familjen, släkten och närsamhället som ger basen till det lärande som varje elev kan tillgpdogöra sig. Så ta chansen som förälder och köp böcker, titta på film, spela dataspel och skaffa kul och lärande grejer till ditt barn. Googlar man på matte spel på nätet får man till att börja med nedastående träffar bland 3420 resultat bara på Svenska.

Mattespel - Träna matte

www.andbat.com/games/mathSolver/mathSolver-sv.php



Denna sida erbjuder gratis matte hjälp online så att du kan räkna matematik på nätet. I detta spel kan man räkna oavsett om man är barn eller vuxen och ha kul ...

Skolappar.nu - Recensioner av appar för förskola och skola

www.skolappar.nu/



Mattebageriet är ett lustfyllt och roligt matematikspel där eleverna, med hjälp av ... men spännande spel där de får lära sig massor av åkomman och dåtiden.
Du har besökt den här sidan 2 gånger. Sidan besöktes senast: 2015-08-20

Roliga Matte Spel – Android-appar på Google Play

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mathvszombies...


Å andra sidan, forskare säger att hjärnan behöver träning som musklerna behöver, så föräldrarna ställa dig till handling med detta spel för vuxna och roliga ...

Jan-Ivar Johansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar