Telefonen
idag.
En gång på
1800 talet ringde Alexander Graham Bell det första telefonsamtalet. Det var en
uppfinning av Antonio Meucci en italiensk amerikan som inte hann ta patent på
den innan den gode Bell gjort det och då blev utvecklare av uppfinningen. Den
trådbundna telefonen spred sig snabbt över världen och ledningarna spann nät
över världens städer och drogs långt ut på landsbygden. Så småningom uppfanns den automatiska växeln också, så ledningarna kunde reduceras och
telefonister rationaliseras bort.
Man trodde
ett tag att telefonen skulle bli det ledande pedagogiska verktyget. Varför gå
till en föreläsningssal då man kunde sitta hemma och lyssna på föreläsningen i
sin telefonlur, kanske till och med förstärkt av tratten i trattgrammofonen. Så småningom
försvann ledningarna helt och ersattes av radiovågor NMT, GSM och uppkoppling till Internet och World Wide
Web genom wi fi teknik. Den moderna telefonen , Smartphonen är en liten Internet
uppkopplad fickdator. I den äldre delen av denna utveckling, förra seklet,
utvecklades den informativa delen alltså envägsöverföring Webb 1:0
och nu har Webb 2:0 utvecklats och gjort mediet kommunikativt,
vilket telefondelen var redan från början.
Och vilka
funktioner finns då där: Telefon, SMS och Sms grupper av olika slag, Mail ,Bild
telefon via Skype. Mini räknare med möjlighet till att publicera resultat i
diagram , med statistik m.m. Skrivmaskin i form av skrivprogram av olika slag. Klocka
med alarmfunktion. FTP funktion ( File
Transfer Protokoll ) för överföring av
filer bland annat till fil lager som Drop box och Google drive och mellan olika
användare över hela världen. Väderstationer, Radio ,TV ,Tidningar, Kamera och lagring av bilder i fotoalbum samt lagring
av filmer på nätet. Bibliotek med
uppslagsverk, skönlitteratur och alla slags texter i olika format inklusive den
mesta forskningen i världen som publiceras av världens universitet och söks på
Google Scholars , i molnet på internet. Bandspelare ,Musikbibliotek på många olika sätt. Sociala medier av ett
otal slag där människor kan utbyta tankar och funderingar om det mesta på många
olika sätt, inte bara i text. Affärer i form av E-handel och Banker ,Lärplattformar
inklusive alla former av verktyg för att producera presentationer och läromedel
som Wikis, Power Point, You Tube med mera i webb 2:0 . Kartor ,SPEL, Museer, Hjälpmedel
för idrott, träning och bantningListan
skulle kunna göras mycket längre och preciserad. Med andra ord ger den moderna
tekniken oss andra möjligheter till utveckling än den gamla. Gör vi en kritisk
granskning av mediet så finner vi alla möjliga mänskliga brister och fel, till
och med fysiskt våld utifrån från telefonen fjärrstyrda drönare.
Nästa steg i
utvecklingen av verktyget torde vara Webb 3:0 i telefonen där systemet agerar
själv utifrån fastlagda förutsättningar.
Mänsklig utvecklingDet sägs att
Homo Erectus som uppfann stenyxan hade den under en hel miljon år utan att
utveckla den och utvecklas med den. De dog också mycket riktigt ut och lämnade
över till arvtagarna Homo Sapiens. Detta innebär tydligt att det inte räcker
med att ett verktyg finns till rent fysiskt för att utveckling ska ske utan att
man måste ha idéer om hur verktyget skall användas för mänsklig utveckling. Konstnären,
humanisten och pedagogen måste samarbeta för att utveckla innehållet i det som
verktyget ger möjlighet till. Vare sig det är en runsten, en marmorstaty , en
symfoni, en diktsamling eller en akademisk
uppsats så ger formen inget innehåll och innehållet blir inte till utan form.
Idag har
tekniken gett oss nya verktyg och förhoppningsvis har vi idéer om hur dessa
skall användas för att ta ett steg mot en
ännu mera utvecklad värld. Tryckkonsten för femhundra år sedan lade grunden
till Upplysningstid och Renässansen genom
masspridning av kunskap och information. Vad kommer modern digital teknik att
göra ?
Den som en
gång trodde på telefonen som pedagogiskt
och lärande medium har på många omvägar till slut fått rätt.
Konkret
borde vi börja med att utveckla användningen av modern digital teknik förbi underhållnings
och skvaller stadiet till lärande och skaparstadiet. En nationell strategi för
detta är det första steget. En strategi som innefattar alla från minsta
förskolebarn till den analoga utdöende generationen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar