Sidor

fredag 13 november 2015







Telefonen idag.

En gång på 1800 talet ringde Alexander Graham Bell det första telefonsamtalet. Det var en uppfinning av Antonio Meucci en italiensk amerikan som inte hann ta patent på den innan den gode Bell gjort det och då blev utvecklare av uppfinningen. Den trådbundna telefonen spred sig snabbt över världen och ledningarna spann nät över världens städer och drogs långt ut på landsbygden. Så småningom uppfanns  den automatiska växeln också, så ledningarna kunde reduceras och telefonister rationaliseras bort.

Man trodde ett tag att telefonen skulle bli det ledande pedagogiska verktyget. Varför gå till en föreläsningssal då man kunde sitta hemma och lyssna på föreläsningen i sin telefonlur, kanske till och med förstärkt av tratten i trattgrammofonen.    Så småningom försvann ledningarna helt och ersattes av radiovågor NMT, GSM  och uppkoppling till Internet och World Wide Web genom wi fi teknik. Den moderna telefonen , Smartphonen är en liten Internet uppkopplad fickdator. I den äldre delen av denna utveckling, förra seklet, utvecklades den informativa delen alltså envägsöverföring  Webb 1:0  och nu har Webb 2:0 utvecklats och gjort mediet kommunikativt, vilket  telefondelen  var redan från början.


Och vilka funktioner finns då där: Telefon, SMS och Sms grupper av olika slag, Mail ,Bild telefon via Skype. Mini räknare med möjlighet till att publicera resultat i diagram , med statistik m.m. Skrivmaskin i form av skrivprogram av olika slag. Klocka med alarmfunktion. FTP funktion  ( File Transfer Protokoll )  för överföring av filer bland annat till fil lager som Drop box och Google drive och mellan olika användare över hela världen. Väderstationer, Radio ,TV  ,Tidningar, Kamera  och lagring av bilder i fotoalbum samt lagring av filmer på nätet. Bibliotek  med uppslagsverk, skönlitteratur och alla slags texter i olika format inklusive den mesta forskningen i världen som publiceras av världens universitet och söks på Google Scholars , i molnet på internet. Bandspelare ,Musikbibliotek  på många olika sätt. Sociala medier av ett otal slag där människor kan utbyta tankar och funderingar om det mesta på många olika sätt, inte bara i text. Affärer i form av E-handel och Banker ,Lärplattformar inklusive alla former av verktyg för att producera presentationer och läromedel som Wikis, Power Point, You Tube med mera i webb 2:0 . Kartor ,SPEL, Museer, Hjälpmedel för idrott, träning och bantningListan skulle kunna göras mycket längre och preciserad. Med andra ord ger den moderna tekniken oss andra möjligheter till utveckling än den gamla. Gör vi en kritisk granskning av mediet så finner vi alla möjliga mänskliga brister och fel, till och med fysiskt våld utifrån från telefonen fjärrstyrda drönare.
Nästa steg i utvecklingen av verktyget torde vara Webb 3:0 i telefonen där systemet agerar själv utifrån fastlagda förutsättningar.
Mänsklig utvecklingDet sägs att Homo Erectus som uppfann stenyxan hade den under en hel miljon år utan att utveckla den och utvecklas med den. De dog också mycket riktigt ut och lämnade över till arvtagarna Homo Sapiens. Detta innebär tydligt att det inte räcker med att ett verktyg finns till rent fysiskt för att utveckling ska ske utan att man måste ha idéer om hur verktyget skall användas för mänsklig utveckling. Konstnären, humanisten och pedagogen måste samarbeta för att utveckla innehållet i det som verktyget ger möjlighet till. Vare sig det är en runsten, en marmorstaty , en symfoni, en diktsamling  eller en akademisk uppsats så ger formen inget innehåll och innehållet blir inte till utan form.
Idag har tekniken gett oss nya verktyg och förhoppningsvis har vi idéer om hur dessa skall användas för att ta  ett steg mot en ännu mera utvecklad värld. Tryckkonsten för femhundra år sedan lade grunden till Upplysningstid och Renässansen  genom masspridning av kunskap och information. Vad kommer modern digital teknik att göra ?
Den som en gång trodde på telefonen som pedagogiskt  och lärande medium har på många omvägar till slut fått rätt.
Konkret borde vi börja med att utveckla användningen av modern digital teknik förbi underhållnings och skvaller stadiet till lärande och skaparstadiet. En nationell strategi för detta är det första steget. En strategi som innefattar alla från minsta förskolebarn till den analoga utdöende generationen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar