Sidor

fredag 23 oktober 2015








Tragiken i Trollhättan slår alla rekord. 

Två oskyldigt döda och en skyldig död. Trots att samhället på plats varit med och tagit ansvar för ett öppet och inbjudande samhälle för alla. Skolan låg i ett kulturhus med café och bibliotek där det var meningen att människor av olika sort skulle träffas och upptäcka att man egentligen inte var så olika. Nu har det direkt blivit tveksamheter mot detta och genast funderingar om att göra skolans halvoffentliga miljö hel skyddad.
Jag kommer osökt att tänka på ett studiebesök på en rysk gymnasie skola i Kirovsk på Kola halvön som jag var med på. Då vi kom till entrén satt vid ett bord två beväpnade vakter och granskade oss ingående.
Naturligtvis skall vi inte vara naiva, i mitt gamla kvarter i gymnasiebyn införde vid stängning för alla utan passerkort före 7:30  och efter 17:00 för att vi upptäckte folk som satt inne hos oss och drack öl. Och dessutom gjordes  det bara en öppen ingång till huset.
Luleås vision för 2050 innehåller som huvudrubrik ”Mötesplatser” . Restauranger, kulturella mötesplatser , bibliotek, sporthallar och andra ställen där människor kan träffas analogt , kanske efter överenskommelse digitalt, är oerhört viktigt i ett samhälle där vi ser människor som aktiva , sociala och kreativa som vill bygga än ännu bättre framtid och värld. En demokrati för alla är beroende av dialog med andra än bara den närmaste gruppen och att värderingar, attityder och kunskaper från olika håll får prövas och jämkas ihop till överenskommelse och samsyn. Då måste vi lita på varandra och möta de enstaka exemplen på våld och övergrepp med samma medel som en gång Gandhi , Nelson Mandela och Martin Luther King gjorde.
Egentligen hade jag denna vecka tänkt skriva om att lärandet och utvecklingen av ett kunskapssamhälle inte bara kan överlämnas till skolan som institution utan börjar hos de enskilda föräldrarna som står för fostran och internalisering av kärlek till lärande hos sina barn för att sedan tillsammans med skolan ta hjälp av den utbildning som i dag också blir livslångt. Naturligtvis också med hjälp av samhället i övrigt som erbjuder kulturaktiviteter, fritidsaktiviteter och mötesplatser, ett socialt skyddsnät, sjukvvård , ja allt som bidrar till barn och ungas utveckling.  Kan vi skapa en aktiv och medveten samverkan mellan de tre parterna så kan vi lyfta det nödvändiga lärandet i framtiden.
Men jag återkommer nästa vecka.

Internalisera = Införliva i sitt tänkande  ( SAOL) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar