SKOLAN OCH MÄNNISKOSYNEN
Människosynen i skolplanen för Luleå
Vid en närmare granskning av förslaget till skolplan
för Luleå har många lärare upplevt sig som underskattade. Skolledning och
politiker tycks tro att den främsta egenskapen hos lärarkåren är närighet och trygghetsnarkomani.
Något som förövrigt präglat skoldebatten de senaste decennierna och på intet
sätt bidragit till läraryrkets popularitet.
Att se nyckeln till att göra läraryrket populärt
genom att ge högre lön och heltidstjänster räcker naturligtvis inte. Det är
självklarheter, lärarlönerna var för femtio år sedan i paritet med
riksdagsledamöternas löner och bör bli så igen. Till att börja med åtminstone
lika höga som andra akademiska yrken med lika lång utbildning.
Rätten till heltid och möjligheter att välja deltid
är självklarheter i åtminstone rödgröna kommuner.
Men vi kan bortse från självklarheterna, som tycks
fokuseras av skolsveriges administratörer, och se till den arbetsmiljö och det
självförverkligande en blivande lärare förväntar sig. En människosyn som bygger
på att människor ses som aktiva, skapande och sociala samt lärande skulle ge
vid handen, att vi till blivande lärare erbjuder en arbetsmiljö där man aktivt
kan söka sin egen väg till varje elevs maximala lärande. Det förtroendet måste
visas alla som väljer att bli den viktiga person i barn och ungas liv och i
samhällets framtid som skall handleda ett lärande som idag skall vara
livslångt.
Att skapa engagemang och entusiasm hos lärare för
hens uppgift kräver att samhälle, föräldrar och administration förväntar sig just
detta och anpassar kraven efter en människosyn som bekräftar och uppmuntrar
aktiva, kreativa och skapande personligheter med social kompetens och den rätta
känslan för arbetet med barn och unga. Kanske samma grundläggande känsla som
trädgårdsmästaren har för sina växter, bonden har för sin åkrar och djur eller
till och med modern och faderns känsla för sina barn. Då kan föräldrar och
samhälle tryggt lämna det viktiga förtroendet att hjälpa till med att fostra
det uppväxande släktet, till lärarna utan att för den skull släppa det egna
ansvaret.
Att man med de drivkrafterna också kommer att skaffa
sig de kunskaper och den kompetens som behövs för att göra sitt jobb är
egentligen ingenting som mekaniskt behöver fastställas med intyg och betyg men
bådadera förutsättningarna behövs säkert. Det samhälle som ser sina lärare som
passiva, initiativlösa och giriga människor som behöver morot och piska för att
leverera kommer att bita sig ordentligt i tummen. Den som förväntar sig
aktivitetet, kreativitet och samarbete av människor kommer också att få det.
Därför gäller det att skapa den arbetsmiljön och förutsättningarna för att de
som brinner för sin uppgift skall få med sig alla andra att glöda i den brasa
där lärdomens lerkruka härdas. Skolans uppgift är i framtiden att göra alla
individer till kärl för kunskap som hela livet strävar efter att fyllas och
användas i livets alla skeden, både i yrke och i kultur och samhälle. Därför behövs både
utbildning, bildning och folkbildning i skolan. Samt en lärarkår som stödjer detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar