Digital gränslös undervisning.
För det mesta då man använder de möjligheter som Informations och Kommunikations Teknik , IKT ger en så är man själv på plats många tillfällen. Så kallat IRL , In real life .Men tekniken ger också möjligheter, att då man absolut inte kan vara på plats, att man då ändå kan vara där och hålla kontakt med eleverna med hjälp av olika hjälpmedel. En sådan situation inträffade för mig på torsdag –fredag. Jag blev tvungen att åka ner till Umeå sjukhus och ligga över en natt där. Två lektioner på torsdagen och en morgon lektion på fredagen var i fara.
Men skam den som ger sig i detta välfungerande kommunikationssamhälle så jag talade med eleverna hur jag skulle ha dessa lektioner och gjorde tillsammans med dessa en planering av lektionerna där det ingick dels en föreläsning om Intervju teknik, om Observations metoder och om Enkäter , både formella och journalistiska. Och dels planeringen av ett grupparbete/projektarbete om ” Bibliotekens framtid i ett IKT och kunskapssamhälle”???
Jag började med att gå in i vårt virtuella klassrum och där
lägga in vår planering. Meningen var alltså att eleverna först skulle titta på
min föreläsning som till sist blev inte mindre än 55 minuter lång. På grund av
dålig wifi anslutning , även genom kabel fick jag mögla en hel dag och göra
föreläsningen tre ggr innan jag kunnat lägga upp den på You tube , men så
brukar det inte gå till. Till slut fick
jag emellertid till föreläsningen och lade upp den i klassrummet för eleverna
tillsammans med instruktioner / länkar till lärosidor där information om
exempelvis hur man genomför ett projekt arbete finns. Trots att jag gått igenom och tränat sådant
kan det vara bra att ha material att gå
tillbaka till.
Resedagen – i bussen på torsdagen väckte jag mina elever med ett glatt SMS
från en app som heter Super text och hälsade dem välkomna till lektionen och
uppmanade dem att se föreläsningen. Samt att sedan börja jobba med
projektarbetet. Jag förväntar mig en gedigen planering till tisdagslektionen
skrev jag. På fredagslektionen gjorde jag
likadant med den klassen, en ett år äldre grupp som är myndiga allihop . Den
sidan heter TEXTKOMMUNIKATION och ser ut så här. Nästa
vecka får jag se hur detta undervisnings tillfälle utfaller.
Att jag vågar pröva dessa metoder är för att jag är en
gammeldags Dewey och Vygotskij lärare
som tror att människor är aktiva , skapande och sociala. Och att
eleverna är myndiga nog att förväntas klara både motivationen , disciplinen,
koncentrationen och ha tålamodet att göra klart sina uppgifter. Det finns inga generella metoder för
undervisning , ja ibland måste man till och med höja rösten och säga ifrån,
learning by fear , som det brukar kallas. Men förutsätter man mognad och tror
att eleverna klarar jobbet så brukar i de allra flesta fall, utfallet vara
positivt.
Att jag prövar dessa
metoder är för att lära eleverna att redan nu förbereda sig för stora delar av
lärande genom IKT media. Digitala texter , bild ,video samt ljud kommer att
vara integrerade delar av den miljö där lärande skall förekomma i deras livslånga
lärande. Det livslånga lärandet har alltid förekommit, vi lär oss något nytt
varje dag men framöver ser vi behov av strukturerat, ordnat och planerat
lärande genom de nya IKT verktygen bland annat på distans men fortfarande i skola,
universitet och högskola. Själv gjorde jag under resan ner från bussen en
uppgift i form av inlämning till en kurs i WEBB 2:0 jag läser hos
lärarutbildningen på Umeå Universitet. Den plattform de använder där heter
Moodle. Så lärandet finns med , både i
bröstfickan , i handväskan och i portföljen/ ryggsäcken hela tiden , hela
livet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar