OM ANDLIG OCH PSYKISK MILJÖ OCH HÄLSA
Glada människor med gott självförtroende och god självkänsla löser problem i ett huj. Skulle man kunna säga och vara ganska nära sanningen. I skolan har vi ett gäng anställda som dag o ut och dag in får höra att det går sämre och sämre för svenska elever i mätningar mot andra länders elever. DN skriver "
Sverige sticker ut som ett land där ovanligt få lärare känner att de åtnjuter respekt och status. Samtidigt svarar eleverna att de ofta kommer för sent och att det är oroligt i klassrummet." I och för sig ligger Luleås skolor högt upp på den riksomfattande mätningen av skolresultat vilket renderade i ett tårtkalas härom dagen då skolförvaltningen bjöd hela lärarkåren och skolpersonalen på tårta som tack för en god insats. Verkligen ett sätt att motivera lärarna till ytterligare ansträngningar. Men samtidigt gäller DNs kommentar som är en våt filt över skolans verklighet, den allmänna stämningen präglas mera av förstämning och uppgivenhet än framåtanda och energi. Det som också verkligen oroar är hur morgondagens vuxna som är präglade av dessa stämningar i sin skola skall ha för attityd till skola och lärande då de gått ut i livet , börjat arbeta och skapat familj. Nu behövs verkligen att alla vuxna tar sitt ansvar och hjälper till att ge de unga en positivare ingång i världen.Något som är viktigt för både själ och psyke är att man som ung får möjlighet att ta ställning till så kallade existentiella frågor. , frågor som rör människans existens. Kärlek , död, lidande och mening med livet brukar räknas dit. Det talas om att många unga mår dåligt idag och en anledning är att man inte uppnår existentiell hälsa. Världshälsorganisationen WHO har till och med försökt definiera vad detta är.
1. ANDLIG KONTAKT: kontakt med något större som hjälper en att uppleva trygghet och tillförsikt.
2. MENING OCH SYFTE MED LIVET: att det finns ett speciellt syfte med att just jag lever.
3. UPPLEVELSE AV FÖRUNDRAN ÖVER TILLVARON: att man kan känna inspiration och tacksamhet inför sin omgivning, till exempel naturen, konst och musik.
4. HELHET: att tankar, känslor, handlingar, kropp, psyke och det andliga är en enhet.
5. ANDLIG STYRKA: att hitta sätt att komma igenom det som är svårt och känna glädje i livet.
6. HARMONI OCH INRE FRID: att vara tillfreds med sig själv och känna ett lugn.
7. HOPPFULLHET OCH OPTIMISM: att ha en framtidstro även när livet är svårt.
8. EN PERSONLIG TRO (behöver inte vara av religiös art) som ger en styrka i vardagen och hjälper en att njuta av livet.
(Källa:WHO)
Att ta chansen och prata med sina ungdomar om livets mening och sammanhang är ett bra vaccin mot framtida existentiella problem hos dem och en inteckning i ett livslångt samtal om tankar , känslor och tro. Och kanske man till och med själv mår bättre av att dela med sig av sin egen oro och otro . Barn skall man inte skydda mot livets problem men inte heller i onödan belasta dem med dessa men då barnet börjar närma sig vuxenlivet i den period vi kallar adolescensen är det dags att ta upp de existentiella frågorna och hjälpa till med sina synpunkter . Alla är vi den främsta experten på vår egen existens och dessutom den enda som kan berätta om den och lyssna på våra unga.
Jan-Ivar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar