ÄR SKOLAN ENBART
MEKANISK MÄTBAR KUNSKAP
Eller även till för fostran, bildning, kultur, kreativitet, folkbildning och omsorg.
På söndagspromenaden lyssnade jag på Kaliber om mordet på den lilla Karlskrona flickan Yara. Det är en fruktansvärd historia som man kan lära sig mycket av. Allting tycks ha gått fel och slutsatsen man kan dra av varför det gick fel måste vara, för det första, att 110 miljarder kr har omfördelats från våra barn och äldre till privat konsumtion i guldkalvens hägn. För det andra att samhällets verksamheter lider av gravt stuprörssyndrom. Skolan sköter kunskap, socialen det sociala och polisen beivrar brott som redan begåtts. Att lärande är en helhet med inslag av moral och etik, med social kompetens och altruism , samt en praktik där lagar och regler följs och upprätthålls, är inte en insikt som finns där var och en sköter sitt.
Det borde vara självklart att en svensk elev,vars skola bombats i ett krig och hon har blivit tvungen att fly för sitt liv utan sina föräldrar genast får en kuratorskontakt och en rehabiliteringsplan ? Det borde vara självklart att den sociala verksamheten finns på den plats där våra mest utsatta i samhället, barnen finns och att samarbetet med skolan fungerar. Det borde vara självklart att det finns ställtid och tanketid för att alla lärare skall kunna uppmärksamma vilka problem som kan finnas i bostads och hemmiljö för alla barn. Det borde vara självklart att då läraren inte lämnar in orosanmälan till socialtjänsten utan till rektor, att det då finns tid utöver det administrativa och organisatoriska samt det pedagogiska ledarskapet att ta sig an de sociala problem som finns i skolan utan att låta ärendet ligga i en månad och sedan i ren stress glömma att anmäla då man till slut får tag på handläggaren som man skall prata med. Något som ledde till att rektorn i fråga nu efter självmordsförsök ligger svårt skadad på sjukhus.
Den svenska skolan behöver en total översyn där hänsyn först och främst tas till att vi nu lever i en global värld med globala attityder och värderingar och globala problem. Och sedan till att denna världs ekonomi i allt högre grad vilar på information och kommunikationsspridning genom digitala medier. Att se till att barnet som växer upp i Sverige får en så bra start av livet som möjligt är lika komplicerat som livet självt. Vi kommer inte att veta om eleven är uppvuxen i en Djursholmsvilla med bredband och akademisk miljö eller om hen startat sitt liv i ett annat land och blivit tvungen att fly med sina illiterata föräldrar. Skolan måste anpassas igen både till materiella, till sociala och kulturella förutsättningar och alla goda krafter måste samverka mot det gemensamma målet att alla skall nå ett tillfredsställande och lyckligt liv samt känna livet meningsfullt.
Allt kan gå fel som i Yaras fall men det måste inspirera oss till att anpassa folkhemmets skola till nya tider och samtidigt återvinna den internationalism som folkhemstanken grundar sig i. Därmed också börja kämpa för ett folkhem på hela vår planet. Inget barn skall behöva flytta hundratals mil för att den skola de gått på har bombats,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar