BIG DATA
Häromdagen hade vetenskapens värld i SVT ett program om Big data. alltså om den samlade information som finns om oss i digital form. Underligt nog har programmet försvunnit från SVT Play ? Big data handlar om datamängder som är så stora att de "knappt" går att hantera men det finns flera system som försöker. Den samlade datamängden varje år beräknas snart uppgå till 4,5 zettabyte ( 21 nollor) varje år. Detta innefattar allt vi gör digitalt, vare sig vi röntgas på sjukhus, skickar en bild, film eller dokument, handlar på affären med kort, metereologens mätningar och vår användning av smart TV , karttjänster, eniro eller surfning överhuvud taget. Allt i molnet på nätet.
Offentlighet
Med andra ord är allt vi gör på nätet offentligt. Tyvärr brister kunskapen om detta i hög grad hos sällan användare. Lite äldre människor kanske. För även om man inte har dator så åker man ju med buss eller handlar med kort, eller så är hemtjänstens tidsrapporter och det digitala larmet där. Men värre är att inte ens den generation som växt upp i den digitala världen och inte vet om mycket mer, har någon medvetenhet om sin offentliga situation. Man tror sig vara i sitt kamera och mikrofonlösa rum hemma då man pratar med kompisen över mobilen eller surfar på nätet för att göra en skoluppgift. Men i verkligheten kan situationen jämföras med att sitta på Max och kunna avlyssnas av alla runt om.
Det är väl i och för sig ingen fara att vara offentlig och man lär sig ganska snabbt att hantera det i det verkliga livet.. Hemma kan man klä av sig och toka sig hur mycket som helst men tror man sig vara hemma med kompisen över mobilen så är det en helt annan sak. Då är man offentlig, det sparas och kan komma igen efter flera år om man har otur. Skriver man en blogg som den här så är det lika offentligt som min ledarkommentar i dagens NSD idag. Facebook , Twitter, Instagram m.m. är offentliga platser där vi kan iaktas och värderas.
Lärande
Big data är här och kommer inte att försvinna lika lite som dess kommunikativa föregångare talet, skriften och boktryckarkonsten. Men vi måste se till att den generation som växer upp nu får kunskaper om hur verkligheten ser ut. Vi får bättre sjukvård, bättre väderförutsägelser, varningar för epidemier , forskning av olika slag, förutsägelser om hur samhället utvecklas med mera samtidigt som vi får direktreklam grundat sig på hur vi surfar, var vi är och har varit (geodata), erbjudanden och analyser från näringslivet kommer att skräddarsys och ibland får vi nya jobberbjudanden grundat på våra tidigare arbeten, vår utbildning , var vi bor, att barnen växt upp till högstadiet, att vi har bil, med mera. Det är svårt att styra annat än uppenbara nackdelar med utvecklingen men kravet måste vara att alla görs medvetna om " att det jag säger på kyrkbacken , det sprids i hela byn" och att byn nu blivit världen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar