MERA TJAT OM DIGITALISERING
Kanske inte skolans digitalisering, i takt med samhället, riktigt hunnits med ? Visserligen har apparaterna börjat fyllas på i skolan men form gör ju inte innehåll alla gånger. De som är ansvariga för barn och ungdomars lärande och utveckling, först och främst föräldrarna , men sedan förskola och skola, har inte riktigt hunnit med på vagnen med innehållet i fostran och lärandet. Vi håller just nu på att skämta om en artikel från Göteborgs Lärarutbildning från den 20/2, vilket kan behöva påpekas för att inte tro att det är ett aprilskämt. I det läget att varannan tvååring har tillgång till läsplatta och leker med dem, så inför Lärarutbildningen i Göteborg låneplattor till sina lektorer. Man undrar vad adjunkter och timlärare får klara sig med? De stackars lektorerna får inte heller någon utbildning i verktygets handhavande utan skall med try and error metodik lära sig plattan själv. Vilket kräver hög motivation och engagemang i de möjligheter man ser med verktyget. Vilket i sin tur bevisligen inte finns då lektorerna i fråga inte redan nu efter tjugofem år med world wide webb skaffat sig adekvat utrustning, privat eller professionellt. Att avsätta tid och läsa en innehållsrik manual samt öva sitt handhavande av apparaten torde för de flesta bli svårt just att få tid till, om inte arbetsgivaren avsätter den tiden. För en universitetslektor innebär ju situationen också att man behöver sätta sig in i modern forskning kring digital databassökning och dess didaktik samt metodik och pedagogik byggd på digitala verktygs användande för lärande. De kunskaper man har med sig i handhavandet av de fasta datorerna på kontoret räcker säkert inte till för att planera och organisera undervisningen till den nya generationen lärare vars blivande elever redan nu med just try and error håller på att lära sig leka med verktyget och därmed lära sig,för att så småningom, börja skapa och i takt med sin utveckling börja hantera symbolisk representation i bild och skrift. Mycket tyder på att utveckling av hjärnan och förmågan att lösa problem gynnas av sådan träning. Att en fyraåring lär sig att läsa är nog inte så ovanligt idag.
Men som bekant räcker ju inte ostrukturerad användning till annat än lek, underhållning och konsumtion. De vuxna måste överföra sina erfarenheter och kunskaper till det uppväxande släktet och träna slutledningsförmåga som leder till förståelse, skapande förmåga som leder till färdigheter och reflekterande förmåga som leder till förtrogenhet med det existentiella förhållningssätt som leder till existentiell hälsa ( enligt WHO)
Allt detta går att göra med vilka verktyg som helst. Först var det det talade ordet som dominerade sedan kom skrivkonsten in i bilden för att så småningom bli tryckta verk som kunde mångfaldigas i stora upplagor för att under de senaste femtio åren blivit digitalt och miljonfaldigat fakta , information och upplevelse. Uppslagsverken i det bildade hemmet på femtiotalet har ersatts av en läsplatta vars möjlighet att vara grund för lärande är ännu större än uppslagverket och FIB böckerna men idag mera används som Monopol spel, Fia med knuff , serietidningar och Kalle Anka filmer på femtiotalet.
Inget ont med underhållning och förströelse men då de moderna verktygen för information och kommunikation inte används för lärande, växande och utveckling kan man bli oroad. Lärarhögskolan i Göteborg borde sjuda av forskning och utveckling av metoder för lärande med digital teknik.
Matematik ,språk, kreativitet och konst är grunden för det digitala samhället likväl som gångna decenniers industrisamhälle. Datorn är ju i grunden en räknemaskin, att programmera den för olika uppgifter är att använda ett språk, att kreativt utveckla användningsområden för detta verktyg är också viktigt samt att designa och pedagogiskt utveckla användningen genom användargränssnitt och designkunskap. Alla intelligenser och talanger har sin uppgift i informations och kunskaps samhället och man behöver inte ens sitta på samma kontinent för att samarbeta mot ett gemensamt mål. Tekniskt , kreativt, konstnärligt, samhälleligt ,existentiellt eller filosofiskt, so what.
Ett sätt att starta denna utveckling är kanske att ge även lärarstudenterna en läsplatta och införa programmering och datakunskap samt digital didaktik i utbildningen på alla nivåer??
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar