Sidor

onsdag 12 juni 2013

OM DE TIO PUNKTERNA FÖR EN BÄTTRE SKOLA


Jag upplever inte att de tio punkterna tar upp de två viktigaste delarna av skolans problem nämligen ledarskapet och det livslånga lärandet. Skilj på ekonomi/administration och verksamhet och sätt in adekvat utbildade ledare med åtminstone civilekonom utbildning på den ekonomiskt administrativa sidan och licentierade eller doktorerade verksamhets ledare för pedagogik och didaktisk utveckling av lärare och lärande. Det finns inga ledande kulturinstitutioner där den konstnärlige ledaren/verksamhetsledaren förväntas vara god administratör  och ekonom samtidigt.
Men skolan ???
För det andra bör lärarna vara intresserade av lärandet, både ämne och metodik. Teori och empiri. Detta torde leda till att alla lärare borde få inträda i ett livslångt lärande på kanske 20% av arbetstiden , en dag i veckan , ca 7,5 poäng  per termin. Därmed också en ständig upprätthållen kontakt med sitt gamla universitet och möjligheter till forskning och utvecklingsprojekt. en trettioårig lärargärning skulle alltså ge 6 års ständigt aktualiserad fortbildning. Eftersom skolväsendets totala kostnad är ca 200.miljarder skulle en sådan reform kanske kosta uppåt tjugo miljarder men en höghastighetsbana mellan Stockholm och Göteborg kostar det femdubbla och vad kan vara värt mera än att satsa på lärandet i kunskapssamhället för dem som skall anta framtidens demografiska utmaning, barnen och ungdomarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar