Reflektioner
kring de fyra f:ens implikationer gentemot de tre kunskaps plattformarna i
mänskligt liv.
Lärande
brukar definieras med fyra f. Fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet. Kombinera
detta med de kunskaps plattformar som utgörs av fakta- vetenskap, konstnärlig
kunskap och religiös kunskap så hittar vi detta.
Vetenskapliga fakta är mätbara på olika sätt, styrd av
den mätmetod som utvecklas i olika vetenskaper.
Vare sig man positivistiskt, mekaniskt mäter i naturvetenskapliga eller
angränsande ämnen eller hermaneutiskt tolkar i andra så finns fakta där i
botten. Utgående från denna fakta, empirin drar man slutsatser och får
förståelse för ett fenomen eller ett skeende. Denna teoretiska förståelse kan
omvandlas till praktik genom den färdighet som skapas genom praktisk
tillämpning i någon form. Att bygga en maskin, ett hus eller kanske skriva en artikel,
rapport eller uppsats om ämnet i fråga. Så småningom mognar kunskaperna och
förståelsen sätts in i ett historisk sammanhang som skapar en insikt om
kunskapens roll i ett holistiskt kontext.
Konstnärlig kunskap har som fakta grund det sköna , även skönheten som ligger i
förståelse eller problematisering av existentiella eller mänskliga
frågeställningar. Färdigheten är gestaltningen av det sköna och/ eller
frågeställningen om mänskligt liv. Så småningom mognar kunskapen till ett
förhållningssätt till verklighet och liv i förtrogenhet.
Religiös kunskap
har som fakta grund, tron på något. Det behöver inte vara en gudstro
utan kan också vara tro på rättvisa, på vetenskap och mätbara fakta vilket gör
begreppet bredare och mera allmängiltigt. Förståelse är inlemmandet av tron i
personlighet och identitet. Färdigheten ligger i tillämpningen av denna
faktagrund och förståelse vare sig det är bildandet och användande av en kyrka
eller utvecklande av metodik för faktainsamling på ett vetenskapligt sätt. Så
småningom skapas förtrogenhet genom att man sätter in sin tro i en helhetsyn på
verklighet och tillvaro .
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar