Vi har haft nya utvecklingssamtal under veckan och vid ett av dem så kom eleven och jag in på frågan om vad kunskap egentligen är. Man kan ju se kunskapsmassan som en cirkel med nagelstora inbuktningar för olika kunskaper vi bär med oss under livets gång. En del naglar är större och en del mindre men de flesta är dock väldigt grunda. På några ställen uppstår dock tårtbitliknande inbuktningar i kunskapsmassan .Där har vi fördjupade kunskaper, en lärare i pedagogik ooch läkare i medicin, en bilmekaniker i motorteknik och en lokalvårdare i rengöringsteknik.
Vårt förhållande till människor kan visualiseras på samma sätt. Många grunda kontakter, bekanta och bekantas bekanta, vänner lite djupare och familjen ännu djupare. En dag finner vi helt plötsligt någon som vi blir uppslukad av och vill veta allt om. Någon där vi bortser från alla brister på och sitter hela nätter och lyssnar till dansar med och det smått psykotiska tillstånd som kallas förälskelse inträder.En ny tårtbit kanske djupare än familjen har seglat in i vårt medvetande.
Ser man kunskap på samma sätt som förälskelse och tillåter sig bli intresserad av att veta och kunna , bli förälskad i ett ämne eller ämnesområde så har man alla förutsättningar att bli duktig på detta område. Att träna sig på att bejaka sin förälskelse i ett kunskapsområde kan skapa kärlek för livet.
Men man måste komma ihåg att kärlek är frukten av ett hårt arbete. Förälskelsen är bara starten på processen. För att få djupet i kunskaperna så måste man KONCENTRERA sig på det man vill lära sig inte hoppa från blomma till blomma och ständigt byta fokus. Vidare måste man vara DISCIPLINERAD , arbeta länge och jobba sig över inlärningsplatåerna , har man bestämt sig för att fördjupa sin kunskap eller relation så är det bara att jobbba på. Till sist behöver vi TÅLAMOD för att klara oss över inlärningsplatåerna, inte ge upp för minsta motgång , stå ut med det tråkiga, i kärleken mellan människor heter det "i nöd och lust" och det gäller även kunskapen.
En dag står vi där med ett livslångt intresse som förgyller vårt liv vare sig det gäller gamla ånglok, internetteknik,moderna romaner, ishockey, gruvdrift eller knyppling. Det kan vi verkligen önska våra barn och unga att få en del av. Kanske läsningen blir till lingvistik eller semantik, kanske fotot blir semiotik eller konstvetenskap ,blir kunskapstörsten till ett förälskat intresse i ett fenomen i världen så blir livet djupare och mera innehållsfyllt, kort sagt lyckligare.
Vi som föräldrar kan hjälpa till med att vara intresserade, uppmärksamma, visa vårt intresse, prata om, fråga efter o.s.v. Och naturligtvis berömma och visa vår uppskattning även om vi kanske inte helt förstår ämnet.
Eller vad tror ni ?
Jan-Ivar
Jag håller helt med dig. Det är de riktiga nördarna som kommer någon vart här i världen. Men jag måste passa på att påpeka att dina sista exempel bara går från praktiska intressen till teoretiska användningsområden. Måste kunskap bli teoretisk för att genomgå en fördjupning?
SvaraRaderaMycket välskrivet, känns verkligen "du". :)
Kram! / Dotra
Oftast börjar ett kunskapsintresse utifrån praxis eller emperi som en vetenskapare skulle säga. Efter ett tag så kan man utifrån de empiriska kunskaper man skaffat sig börja forma teorier och vad som gäller i världen. Ta exempelvis att man ställer sig vid ett rödljus på en gata. Man kommer då att finna att folk stannar vid rött ljus och kan då bilda teorin att Bilförare stannar alltid vid rött ljus ! Fortsätter man då att undersöka fenomenet så kanske det så småningom kommer någon som är så ouppmärksam att den inte stannar vid rött ljus. Då får man omformulera teorin till att Oftast stannar bilförare vid rött ljus. Vill man undersöka något så kan man oftast utgå från en teori och ställa upp en hypotes exempelvis att En sten som jag släpper i luften faller alltid till marken. Sedan ska man försöka att falsifiera alltså bevisa att denna hypotes är fel. Kan man inte det så kan man sägas ha bevisat att den är rätt. I stenens fall kan det ju vara svårt att ta sig upp i rymden och testa tesen men då får man använda en hermaneutisk metod och intervjua någon som varit där. Exempelvis Christer Fuglesang. Kram / Pappa
SvaraRadera