Den här veckan har vi knutit ihop säcken kring momentet Yrkesroller och så smått börjat med Mediehistoria. Många bra redovisningar har det blivit kring massmedias yrkesroller. Journalisten som kritiskt granskar samhället och företagen , informatören som informerar sakligt och så objektivt man kan göra om den som är man är anställd åt samt Marknadsföraren som gör reklam för varor och tjänster med syfte att sälja dem. Nu börjar vi med Mediehistoria som jag själv tycker är ett synnerligt intressant ämne. Jag skall förklara senare varför mediehistoria är så viktigt i mänsklighetens utveckling.
På tisdag är det vinterfriluftsdag och klassen har valt att ta med mig på en tur ut till Gråsjälören. Köldgränsen är tjugo grader men även om det bara är tio så vill jag gärna att ni granskar era telningar på morgonen så att de har ordentliga skor,(inte tygskor) underkläder, långkalsonger, byxor och täckbyxor nere och underkläder , bomullströja, ylletröja och täckjacka på överkroppen samt vantar och mössa. Vi skall grilla korv där ute i skärgården så det bör de ha med sig samt något att dricka, helst varm choklad eller dylikt.
Så var det det här med IUP , individuella utvecklingsplaner. Under veckan ,har vi haft föreläsningar och seminarier om bland annat idividuella utvecklingsplaner. En föreläsare heter Leif Strandberg och är både psykolog och pedagog. Han har skrivit bland annat :
* Vygotskij i praktiken : bland plugghästar och fusklappar / Leif Strandberg ;
* Strandberg, Leif, 1950- (författare)
* Bland mentorer, IUP och utvecklingszoner / Leif Strandberg
* 2009. - [Ny utg.]
* Bok
Han pratade om sin nya bok och poängterade vissa saker som kan vara bra även för er att känna till. Han menade att lärandet börjar som en social aktivitet. Man lånar kompetens och identitet från sin omgivning. Då är ju familjen naturligtvis central då det är därifrån barnet börjar med att låna identitet. Pojken pappanns och flickan mammas. Det är viktigt för ett barn att bli sedda och uppmärksammade. Leif pekade bland annat på dessa punkter:
I Se till att barnet / eleven får respons och uppmärksamhet. Hemma betyder det att man skall frågaq efter vad som händer, vara speciellt noga med att ge positiv kritik (beröm) om eleven lyckats med något.
II Familjen skall inte stödja läraren utan den skall stödja barnet poängterade Leif. Man skall alltså se till att eleven känner att hemma har jag stöd för det jag gör och uppskattning för den jag är.
III Arbetslaget på skolan och hemmet skall kommunicera om eleverna.
IV Lärandets röda tråd är processen och den måste uppmärksammas både hhemma och i skolan.
V En Individuell utvecklingsplan kan ställas upp som träningskort i en låda eller på datorn. Eller varför inte som en "Vad ska jag göra" kom ihåg lapp på köksväggen där man kan stryka över det som man hunnit göra. Detta inspirerar ju också till att man visar intresse nog för att delta i planeringen inför kommande veckas skolarbete. Varför inte en timme i samband med söndags middagen.
VI Då blir det också lättare för eleven att förbereda sig inför samtal med läraren om ämnet och kunskapsutvecklingen inom det.
VII Att diskutera med eleven om hur man sparar material kring ämnet kan vara värdefullt oberoende om man gör det i pärm eller i en mapp på datorn eller en USB sticka.Då kan man ju också be att få se saker som är gjorda i skolan och därmed visa sitt intresse.
Kanske inte det lättaste att göra rutiner kring men någon idé kan ni ju få.
En annan föreläsare hette Annika Zetterström från Uppsala Universitet. Hon gick igenom varför skolan idag har de problem som man anser att den har. Oberoende av att det i många fall överdrivs. Hennes förklaring var :
Skolan har under de senaste åren fått 40 % mindre resurser.
Boende segregation och friskolesystemet har lett till skolsegregering.
Det blev stora barnkullar i mitten av 90 talet och därigenoom är det lägre lärartäthet i skolan idag.
Därigenom har skolresultaten blivit starkare kopplat till föräldrarnas socioekonomiska status. Ville man läsa en roman om detta tyckte hon att man skulle läsa Alexandra Pascalidus " Från min mammas gata" .
Ökat datorbruk på fritiden är kopplat till mindre tid för läsning av böcker.
Här slutar jag för denna vecka . Hoppas ni alla har det bra och att ni återkommer med kommentarer till bloggen.
Jan-Ivar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar