Rubriken på denna blogg är titeln på Elza Dunkels bok och doktorsavhandling som jag nyss läst. Den finns på Gleerups och gavs ut så sent som förra året. Hon skriver bland annat att " Utbildningsväsendet har inte fått en rimlig chans att följa med i utvecklingen,vilket bland annat märks genom att det är möjligt att vara lärare idag utan att använda IT i undervisningen eller i kontakten med de studerande." Utifrån det kan ni förstå varför jag försöker att introducera IT i det vardagliga lärandet. Efter sportlovet kommer vi att börja arbeta med en mediehistorisk wiki . Före jul gjorde bägge tvåorna en gemensam wiki om MEDIELAGAR OCH REGLER.
En annan slutsatts hon drar av sin forskning är :
"Som jag ser det kan det finnas allvarliga risker förknippade med att inte kommunicera med det uppväxande släktet om en sådan samhällsomvälvande företeelse som internet. En av de riskerna är att vi missar att överföra grundläggande värderingar till de unga som har svårt att göra kopplingarna mellan livet på nätet och livet utanför."
Man skall naturligtvis inte ställa sig bakom sina barn och titta på deras facebook skrivande eller chattande utan ta upp även denna del av livet på ett naturligt sätt vid matbordet. --Hör du någonting från Stina i Thailand på facebook eller glömde hon laptopen hemma ? Det kan väl vara en befogad fråga. Om man diskuterar något som man måste slå upp kan man be sonen eller dottern gå till datorn och googla det-- du som är så duktig på research !......Då får man en chans att känna sig likvärdig med mamma och pappas "enorma" erfarenheter. Varför inte gå med i facebook själv och bli vän med tonåringen och dennes vänner. Sök på mitt namn kan vi bli vänner också .
"Makt och teknik har alltid varit förknippade, i den bemärkelsen att den som behärskar ny teknik får makt över andra och att detta kan vara en grund för en maktkamp"
Ja så kan det naturligtvis vara, Marx pratade om kapital som var både pengar, hus och maskiner, Wittgenstein pratar om språket och vad är inte internet om en otrolig utvidgning av våra möjligheter till kommunikation. Ska vi undvika en spricka och konflikt mellan generationerna måste vi ta till oss den nya tekniken trots att det kryper i kroppen av olust och vi helst av allt skulle vilja gömma oss i tvättstugans hög med kläder. Men då skall man också komma ihåg att ALLT finns på internet. Jag gick en kurs en gång där det gick en journalist för att lära sig internet med syftet att hon skulle kritisera den hemska företeelsen. Under kursens gång hamnade hon i en diskussions grupp om knyppling som var hennes stora intresse och var vid kursens slut en stor internetfantast.
"Som jag ser det är det här viktigt att ta med i alla diskussioner om bildpublicering på nätet. Vi kan inte fokusera enbart på de negativa effekter som eventuellt kan uppstå och bortse från hur de unga själv tänker kring sin användning . Det är lätt att man även här fokuserar allt för mycket på potentiella förövare och glömmer vilka fördelar de unga ser."
Vad Dunkels syftar på här är den oroliga och högstämda kritiken av de nya sociala medierna på grund av att några utan att tänka sig för lagt ut bilder och annat material som kan sticka i ögonen på vuxna. Här måste vi naturligtvis dela med oss av vår kunskap och våra erfarenheter. Själv brukar jag säga åt eleverna att då du är på internet är du lika offentlig som på Storgatan. Vill du inte visa dig naken på Storgatan så skall du naturligtvis inte göra det på internet heller. --Och kom ihåg att alla googlar nu för tiden. Den dagen du söker jobb så kommer du att vara granskad även på internet och är du då taggad på alltför många bilder från vilda fester då du står och spyr i en toalett kan du nog ha svårt att få jobbet. Däremot finns det en överdriven föreställning om att internet är fullt av "fula gubbar" som i verkligheten inte stämmer och ungdomarna som råkar ut för snedvridna karaktärer kan hantera dessa lika bra som fullgubben hemma i byn. Även här gäller naturligtvis att ha en dialog om och respekt för deerfarenheter och kunskaper som ungdomarna har. Dunkels säger :
" En av de saker som fick mig att börja forska om unga och nätet var det glapp i retoriken jag tyckte mig se;att många vuxna kunde säga att de inte hängde med i utvecklingen samtidigt som de tvärsäkert kunde uttala sig om farorna på nätetoch till och med vad man ska göra för att undvika dem. Det är intressant att fundera över de här olika sätten att se på ungas aktiviteter på nätet. Jag tror till stor del att de har med vår syn på barn och unga att göra."
Hon exemplifierar sin tes med exempel på barn som visat sig ha jättesvårt att anpassa sig till skolmiljön och lärandet där medan då de fått chansen på internet visat oanade talanger. Något som jag ofta ser både då det gäller ett utvidgat textbegrepp som att jobba med bild , film och ljud och att jobba med internetverktyg. Elza Dunkels har ett roligt citat i sin bok:
"En lärare jag känner sa så här -- Jag sitter just nu och rättar de nationella proven i engelska och är helt förtvivlad. I min klass finns en liten grupp pojkar som nästan aldrig är i skolan eftersom de sitter hemma och spelar World of Warcraft. Sen dyker de upp i Maj och skriver MVG i engelska! Det är helt sjukt. Hur skall vi få tjejerna att stanna hemma och spela World of Warcraft?"
Vill ni veta mer om World of warcraft så titta här . Det är medierådet som gett ut denna skrift. Själv är jag jättedålig på att spela dataspel men lägger en patiens "Kungen" innan jag lägger mig. Min engelska litteratur i skolan hette , Superman, Batman and Spiderman. De var mycket roligare än skolböckerna och läste man dem på engelska så slog man två flugor i en smäll.
Har ni funderingar kring det jag skrivit så hör av er i kommentarform.
Jan-Ivar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar