Internet är inget problem det är en möjlighet som en gång tryckkonsten var
Den medförde att kunskap kunde kommuniceras över både tid och rum. Det var en liten grupp som fick möjligheten att förra dialog med det skrivna ordet men biblioteken växte dock från ett tjugotal i Europa till en miljon på hundra år. Renässansen inleddes. Det tog ytterligare fyra hundra år tills folkskolan infördes i Sverige.
Internet har funnits i 46 år och kanske snart kommer teknologin att behandlas som något mera än en plats för skvaller och spel. Allt går ju fortare nu för tiden så förändringen kanske kommer 90% fortare denna gång.
Internet åt alla kanske en valaffisch ropar ut år 2018.
"De elever som börjar skolan är aktiva
internetanvändare och har god tillgång till uppkopplade prylar i hemmet. Vi
behöver skilja på användning och kunskaper, samt på användning och medveten
användning. Skolans roll är att utveckla elevers medvetna användning genom att
utmana dem att kritiskt undersöka mediet." Det skriver .SE i en rapport om elevernas internet kunskaper
och tillgång samt användning av internet.. Redan var fjärde tvååring använder
dagligen internet företrädesvis på läsplatta. Varannan två åring är användare
veckovis. Det är väl troligen pekböcker och kritor med papper som ersatts av de
behändiga läsplattorna. Rita och måla och se på bilder och filmer görs troligen
i många hem där tvåringen finns. Förhoppningsvis använder också föräldrarna
läsplattorna som sagoböcker förr och läser mycket och länge för sina barn, för
att då barnen börjar visa intresse,något som kan komma så tidigt som i
fyraårsåldern, så småningom gå över till läs och skrivträning med inslag av
matematik. Att träna för att kunna tolka
abstrakta symboliska representationer
som det heter är det bästa sättet att utveckla
barns kritiska tänkande och deras intellekt.
Internet,vars möjligheter vi ännu knappt anar är det fjärde
steget i mänsklighetens utveckling . Talets uppkomst, skrivkonsten,tryck
konsten och nu internet med sin informativa,kommunikativa teknologi IKT, skapar
möjligheter till nya steg i utvecklingen och nya möjligheter att använda de
mänskliga talanger och förmågor som vi alla bär på möjligheter att utveckla. Vi
kan hjälpa våra barn och ungdomar att ta
till sig detta med att kräva rätt saker och utmana deras vilja att utvecklas
och ständigt ta sig an nya uppgifter och lösa nya problem.
Jan-Ivar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar