Mångspråklighet och kulturell mångfald
Elever som har tillgång till fler än ett språk har en klar fördel framför andra. Det berättas från datautvecklingens centrum i Silicon Valley utanför San Francisco att man värvar medarbetare i Indien med ganska dålig utbildning just på grund av att de där är tvungen att lära sig ett otal språk på grund av att språkförbistringen är så stor. Då är steget inte långt att förstå även datorspråket och kunna lära sig C ++ och öva sig på andra koder för att programmera och förstå sig på att utveckla mjukvaror till datorer.
Ett av sätten att träna hjärnvindlingarna är att öva sig på så kallade symboliska representationer vilket är tecken som genom träning och inlärning skapar mening i våra medvetanden. Allt tal kodas ju på något språk. Skrift är symboliska representationer för olika ljud och begrepp och sammantaget kan de ge en bild som vi tolkar. Vi tolkar omvärlden med hjälp av arketyper och symboler för allehanda saker. Arketyper är symboler som betyder samma sak över hela världen medan symboler är tecken som ska tolkas utifrån den kultur den finns i. Ett exempel är våra hastighetsbegränsande vägskyltar som naturligtvis är runda på grund av att runt är ett arketypiskt tecken för gudomlighet världen över
( Inte så konstigt med solen och månen hängande på himlen.) så hjälp dem på traven.
Nåväl , då man tränar på att hantera olika system av symbolisk representation som exempelvis olika språk så tränas också hjärnan och därmed intellektet. Därför är det viktigt att ni hjälper era barn att få undervisning i ett eventuellt hemspråk, minoritetspråk eller något annat språk som kan tänkas intressant. Vi har gjort en inventering men det är inte säkert att alla ungdomar inser vikten av detta. Komm ihåg vetenskapsmannen James Flynn som bevisat att våra ungdomars intellekt mätt med ett intelligenstest har vuxit med ca 3 % varje decennium sedan mitten av femtiotalet. I takt med kommunikation och mediers utveckling alltså.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar