Det kändes helt rätt att visa på hur pass glada och avslappade eleverna ändå är i miljön som deras kamrater varit med om att skapa. Här har vi en etta som sitter och chillar i elevrummet som några treor designade och inredde för några år sedan i kursen "projektarbete".
HUR GÖR MAN DÅ MAN TRÖTTNAT PÅ BÅDE TEORI OCH PROJEKTARBETEN ?
Ett exempel från momentet Hjärt och Lungräddning , Livräddning i ARL 1201 MP 2 A
Enligt skollagens demokrati paragraf låter man eleverna välja mellan teori , projekt och praktik.
- Teori där vi studerar det aktuella ämnet/momentet och sedan gör ett prov för att kontrollera kunskapsinhämtningen.
- Projekt där vi journalistiskt undersöker ämnet och redovisar detta i någon form för klassen och världen ( Wikis eller annan hemsida)
Klassen valde denna gång att göra momentet praktiskt och delade upp sig enligt bilden ovan.
- RÄDDNING I NATUREN
- FÖRSTA HJÄLPEN GRUPPEN
- PONTUS GRUPPEN Räddning i vatten
- RÄDDNINGSTJÄNST OCH AMBULANS
- ÅLDRINGSVÅRD
- SJUKHUS AKUTSJUKVÅRD
Hur bedömer man / betygssätter dessa övningar. Då vi diskuterade det kom vi fram till följande modell.
- Veta hur man gör / pinne.
- Kunna dra slutsatser om behov av insatser. // pinnar.
- Utföra snyggt och effektivt. /// pinnar .
- Göra HLR profesionellt och effektivt ///+
För att visa vad man gjort på de olika praktikplatserna man hamnat på och att man kan får grupperna dokumentera med exempelvis filmkamera och visa för kamraterna vid redovisning.
Jan-Ivar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar