Sidor

måndag 11 april 2011

SKOLNOTISER 

 Det kändes helt rätt att visa på hur pass glada och avslappade eleverna ändå är i miljön som deras kamrater varit med om att skapa. Här har vi en etta som sitter och chillar i elevrummet som några treor designade och inredde för några år sedan i kursen "projektarbete".








HUR GÖR MAN DÅ MAN TRÖTTNAT PÅ BÅDE TEORI OCH PROJEKTARBETEN ? 
Ett exempel från momentet Hjärt och Lungräddning , Livräddning i ARL 1201 MP 2 A



Enligt skollagens demokrati paragraf låter man eleverna välja mellan teori , projekt och praktik.

  1. Teori där vi studerar det aktuella ämnet/momentet och sedan gör ett prov för att kontrollera kunskapsinhämtningen.
  2.   Projekt där vi journalistiskt undersöker ämnet och redovisar detta i någon form för klassen och världen ( Wikis eller annan hemsida) 
3. Praktisk övning där vi går ut och i praktiken övas det som skall läras.

Klassen valde denna gång att göra momentet praktiskt och  delade upp sig enligt bilden ovan.
  1. RÄDDNING I NATUREN
  2. FÖRSTA HJÄLPEN GRUPPEN
  3. PONTUS GRUPPEN Räddning i vatten
  4. RÄDDNINGSTJÄNST OCH AMBULANS
  5. ÅLDRINGSVÅRD
  6. SJUKHUS AKUTSJUKVÅRD

Hur bedömer man / betygssätter  dessa övningar. Då vi diskuterade det kom vi fram till följande modell.
  • Veta hur man gör  /  pinne.
  • Kunna dra slutsatser om behov av insatser. //  pinnar.
  • Utföra snyggt och effektivt.  ///  pinnar .
  •  Göra HLR  profesionellt och effektivt ///+
 Pinnarna står för   g , vg, mvg  nivåer.
För att visa vad man gjort på de olika praktikplatserna man hamnat på och att man kan får grupperna dokumentera med exempelvis filmkamera  och visa för kamraterna vid redovisning.

Jan-Ivar   




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar