Sidor

onsdag 16 mars 2011

SKOLAN I SKOTTGLUGGEN TRE NYA BÖCKER


Denna text har publicerats på NSDs kultursida som recention.  
Skolan i skottgluggen
Skolan har blivit en het potatis inte bara i Sverige utan i hela västvärlden. Det finns inget område inom politiken där forskning och akademisk debatt är så negligerad som inom skolpolitiken. Skolforskarna Hans-Åke Scherp och Mats Ekholm skrev redan för två år sedan i Svenska Dagbladet” Under de senaste åren har vi fortlöpande konstaterat att Björklund driver frågor som ­strider mot forskning och ­beprövad erfarenhet.” I dagarna har det kommit fler böcker om pedagogik, idéhistoria och kognitionsforskning som går till storms mot dagens svenska och västvärldens skolpolitik.
Läraren i kunskapssamhället
Andy Hargreaves är professor i pedagogik vid Boston college i USA . Han frågar sig i sin bok hur vi lär unga människor att arbeta i och dra fördel av det kreativa och dynamiska kunskapssamhälle vi lever i ? Han beskriver en skola som alltmera stimulerar till strömlinjeformad anpassning och plugg av baskunskaper istället för karaktärsdaning och social samt emotionell utveckling. Han konstaterar torrt ” I den industrialiserade engelskspråkiga världen har humanism demokrati och det offentliga livet i hög grad försvunnit från statens reformplaner för skolan.”(sid 85). Han påvisar att det rådande kunskapsbegreppet i västvärlden är ett där mätbarheten av faktakunskaper hamnat i fokus.Själv pläderar han för en skola där ”vår förmåga att utnyttja vår kollektiva intelligens med utgångspunkt i kunskapsekonomins viktigaste egenskaper –uppfinningsförmåga, kreativitet, problemlösning,samarbete och engagemang för ett livslångt lärande”(sid 249) inryms.
Om lusten att förstå , om lärande på människans villkor
Peter Gärdefors kan säkert utnämnas till Sveriges ledande kognitionsforskare. Kognitionsforskning ligger någonstans mellan  hjärnforskning och pedagogik.Man behandlar studier av hjärnans olika funktioner såsom uppmärksamhet, minne, inlärning, medvetande, språk samt beslutsfattande och problemlösning. I baksidestexten förklarar han att boken är avsedd för pedagoger och föräldrar som vill bidra till att utveckla barns förståelse för olika kunskapsområden och stimulera ett livslånt lärande. Han hävdar med bestämdhet att vi föds med en naturlig drift att lära och att motivation till lärande kommer inifrån. ”Det bästa lärandet uppnår vi när vi ser meningsfyllda sammanhang”. En tes som han driver i kapitel åtta är speciellt uppmuntrande för alla oss som jobbar med medier och IT inslag för lärande. Han skriver ”För att förstå människans lärande måste vi därför analysera hur medierna kan användas i denna process”(sid 223). En bok att rekommendera för alla som har någon att fostra eller lära något.

HETS en bok om skolan
Idéhistorikern och samhällsdebattören Sven Eric Liedman har lånat titeln på sin bok från Alf Sjöbergs berömda film på Ingemar Bermans manus från 1944. Alltså strax före de stora enhetskolereformerna ,vilket ser ut som en tanke från Liedmans sida. Han skriver frankt ” Den skola som nu håller på att ta form kommer att misslyckas. Den grundläggande åsikten är att kunskap först och främst ska utsättas för prov och betygsättas, vilket gör att faktakunskaper, som snabbt och lätt kan kontrolleras hamnar i fokus”. Han går mycket kritiskt igenom alla slags skolformer inklusive lärarutbildningar, universitet och högskolor samt EU:s nyckelkompetenser. Hans slutgiltiga grundskott och egna visionen riktad mot dagens skolpolitiks förenklade kunskapsbegrepp hittar vi på sid 269, ” Den enda förnuftiga reaktionen är att förverkliga ett fördjupat kunskapsbegrepp. Kunskaper värda namnet kommer att ses som en integrerad del av en människas personlighet och inte som något som snabbt och lätt kan avkodas i en lappskrivning”. En bok väl värd att läsa för alla som är intresserade av en humanistisk och idéhistorisk analys av skolan idag.
Jan-Ivar  Johansson
Faktaruta
Läraren i kunskapssamhället: i osäkerhetens tidevarv /  Andy Hargreaves
Lund: Studentlitteratur, 2004 Svenska 257 s.
Lusten att förstå: om lärande på människans villkor/ Peter Gärdenfors
Alternativt namn: Yādenfoshu, Peteru, 1949-
Alternativt namn: ヤーデンフォシュ, ペー テル, 1949-
Stockholm: Natur & kultur, 2010
Svenska 284 s.
Hets!  en bok om skolan /  Sven-Eric Liedman
Stockholm: Bonnier, 2011 Svenska 330 s.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar