Denna text har publicerats på NSDs kultursida som recention.
Skolan i skottgluggen
Skolan har blivit en het potatis inte bara i Sverige utan i
hela västvärlden. Det finns inget område inom politiken där forskning och
akademisk debatt är så negligerad som inom skolpolitiken. Skolforskarna Hans-Åke Scherp och Mats Ekholm skrev redan
för två år sedan i Svenska Dagbladet” Under de senaste åren har vi
fortlöpande konstaterat att Björklund driver frågor som strider mot forskning
och beprövad erfarenhet.” I dagarna har det kommit fler böcker om pedagogik,
idéhistoria och kognitionsforskning som går till storms mot dagens svenska och
västvärldens skolpolitik.
Läraren i kunskapssamhället
Andy Hargreaves är professor i pedagogik vid Boston college i
USA . Han frågar sig i sin bok hur vi lär unga människor att arbeta i och dra
fördel av det kreativa och dynamiska kunskapssamhälle vi lever i ? Han
beskriver en skola som alltmera stimulerar till strömlinjeformad anpassning och
plugg av baskunskaper istället för karaktärsdaning och social samt emotionell
utveckling. Han konstaterar torrt ” I den industrialiserade engelskspråkiga
världen har humanism demokrati och det offentliga livet i hög grad försvunnit
från statens reformplaner för skolan.”(sid 85). Han påvisar att det rådande
kunskapsbegreppet i västvärlden är ett där mätbarheten av faktakunskaper hamnat
i fokus.Själv pläderar han för en skola där ”vår förmåga att utnyttja vår
kollektiva intelligens med utgångspunkt i kunskapsekonomins viktigaste
egenskaper –uppfinningsförmåga, kreativitet, problemlösning,samarbete och
engagemang för ett livslångt lärande”(sid 249) inryms.
Om lusten att förstå ,
om lärande på människans villkor
Peter Gärdefors kan säkert utnämnas till Sveriges ledande
kognitionsforskare. Kognitionsforskning ligger någonstans mellan hjärnforskning och pedagogik.Man behandlar
studier av hjärnans olika funktioner såsom uppmärksamhet, minne, inlärning,
medvetande, språk samt beslutsfattande och problemlösning. I baksidestexten
förklarar han att boken är avsedd för pedagoger och föräldrar som vill bidra
till att utveckla barns förståelse för olika kunskapsområden och stimulera ett
livslånt lärande. Han hävdar med bestämdhet att vi föds med en naturlig drift
att lära och att motivation till lärande kommer inifrån. ”Det bästa lärandet
uppnår vi när vi ser meningsfyllda sammanhang”. En tes som han driver i kapitel
åtta är speciellt uppmuntrande för alla oss som jobbar med medier och IT inslag
för lärande. Han skriver ”För att förstå människans lärande måste vi därför
analysera hur medierna kan användas i denna process”(sid 223). En bok att
rekommendera för alla som har någon att fostra eller lära något.
HETS en bok om skolan
Idéhistorikern och samhällsdebattören Sven Eric Liedman har
lånat titeln på sin bok från Alf Sjöbergs berömda film på Ingemar Bermans manus
från 1944. Alltså strax före de stora enhetskolereformerna ,vilket ser ut som
en tanke från Liedmans sida. Han skriver frankt ” Den skola som nu håller på
att ta form kommer att misslyckas. Den grundläggande åsikten är att kunskap
först och främst ska utsättas för prov och betygsättas, vilket gör att
faktakunskaper, som snabbt och lätt kan kontrolleras hamnar i fokus”. Han går
mycket kritiskt igenom alla slags skolformer inklusive lärarutbildningar, universitet
och högskolor samt EU:s nyckelkompetenser. Hans slutgiltiga grundskott och egna
visionen riktad mot dagens skolpolitiks förenklade kunskapsbegrepp hittar vi på
sid 269, ” Den enda förnuftiga reaktionen är att förverkliga ett fördjupat
kunskapsbegrepp. Kunskaper värda namnet kommer att ses som en integrerad del av
en människas personlighet och inte som något som snabbt och lätt kan avkodas i
en lappskrivning”. En bok väl värd att läsa för alla som är intresserade av en
humanistisk och idéhistorisk analys av skolan idag.
Jan-Ivar Johansson
Faktaruta
Läraren i kunskapssamhället: i
osäkerhetens tidevarv / Andy Hargreaves
Lund: Studentlitteratur, 2004 Svenska 257 s.
Lusten att förstå: om lärande
på människans villkor/ Peter Gärdenfors
Stockholm:
Natur & kultur, 2010
Svenska 284
s.
Hets! en bok om skolan / Sven-Eric Liedman
Stockholm: Bonnier, 2011 Svenska 330 s.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar