Jag kanske skall förklara den kryptiska titeln på detta inlägg vecka 3 . Har suttit idag och rättat en Semiotik uppgift (Bildanalys) som 2orna haft över jul. Något som slagit mig då är att många skriver dem i stället för de och vars i stället för var. Dessutom florerar ju utropstecken sjukan hos oss också som överallt på internet. Utropstecken markerar ju ett utrop och skulle vissa ropa lika mycket i verkligheten som på internet eller på datorn så skulle samtalen vara ganska lustiga att lyssna till
Vi använder ju det journalistiska arbetssättet på Medieprogrammet och i detta så ingår ju också korrekturläsning. Personligen kommer jag ihåg en korrekturläsare på Länstidningen i Östersund som alltid , då jag kom upp på redaktionen försökte att strypa mig på grund av min dåliga korrekturläsning. Förhoppningsvis har man lärt sig en del av både den korrekturläsaren och med åren och nu är det min fru som korrekturläser allt jag gör och det gör hon bra som gammal ekonom och lågstadielärare. Jag föreslår att ni erbjuder era ungdomar att ställa upp som korrekturläsare för att inlämningarna skall vara bra ur den synpunkten. Då jag pratade med eleverna jämförde jag med att vara proper vid en anställningsintervju. Man kan ju vara hur duktig som helst men ger man ett dåligt yttre intryck så förstör det ens chanser att få ett jobb. Ni klarar utav detta utan problem. Det gäller bara ofta att se saker med nya ögon. Annars kanske det finns någon annan i närheten inom mail eller facebook avstånd som kan ställa upp.
Vi har nu planerat klart för våren i MDK 1204 (I detta falla betyder MDK mediekunskap men kan ockkså betyda Mediekommunikation). Så här ser denna planering ut:
PLANERING MDK 1204 MP 1 a
I : Yrkesroller, mediestruktur o org.
II : Mediehistoria
III: Medieteori och medieundersökningar
IV : Lagar och etiska regler
V : Public service
Jag har gått igenom de tre stora yrkesrollerna inom massmedia världen.
Journalisten som uytgör den tredje statsmakten och är kritiskt granskande mot allt och alla.
Informatören som är betald av en organisation eller företag för att sakligt informera om detta.
Marknadsföraren som skall göra reklam för tjänster och produkter som ett företag eller organisation vill sälja.
Nu håller vi på med att i grupper gå ut och dokumentera alla tre yrkesrollerna och den organisation som de arbetar i. Eleverna får redovisa i vilken form de vill, utställning, power point, film, radioprogram, broschyr m.m. Kravet är bara att man skall kunna berätta om sitt projekt, problem och framgångar och sedan visa den produkt man tagit fram i samband med redovisningen.
En svår sak är naturligtvis källkritik. Några vänner i Umeå har just genomfört ett projekt där man gjort en infokoll och källkritik hemsida Vill ni hjälpa till med era barns studier så lär er detta. Ta lite tid på er och träna lite grann så går det bra. Fast tid är ju inget som växer på trän faktiskt.
MED EN FÖRHOPPNING OM EN SOLIGARE V.4 undertecknar Jan-Ivar
Vad roligt, fast i och för sig självklart, att programmet värnar om språket.
SvaraRaderaDe saker du nämnde är ganska störande tillsammans med särskrivningarna, man kan tala om språklig utveckling eller avveckling. I många fall tror jag att vi faktiskt regregerar i språket.
Språket på internet är i och för sig en helt ny företeelse som jag tror har krävt ett nytt grepp för att fylla uttrycksformerna där.
Ett tips, TV-serien "Värsta språket" och kanske även boken 1984 tar upp språket och språkets betydelse på ett intressant sätt, kanske tipsa svenskläraren om just dom här två, så behöver inte edra intressanta lektioner helt helt uppslukas av sanitärt grundläggande frågor.
Underligt nog får vi börja på en ganska låg nivå då vi börjar undervisa om språket och hur man exempelvis söker fakta. Vi kallar det inte forskning eftersom forskning leder till NY kunskap och det är inget en skolelev gör utan de researchar som journalister.
SvaraRaderaDå får vi börja med att konstatera att: I Hittar du en bok vars titel är GUSTAF VASA så finns det stora möjligheter att du hittar fakta om Gustaf Vasa där. II Gå till innehållsförteckningen och se om det finns något avsnitt som är relevant för din research. III Se om det finns något index ,noter eller appendix där du kan hitta var du skall slå i boken för att hitta dina fakta. Och Så Vidare. Men under tre år hos oss kan de förmodligen till och med lite grann Boelsk sökning.