DN berömmer Socialdemokratisk Skolpolitik ?
den 5 april 2009
Har det inte gått lite långt med vår anpassning till mitten då till och med DN berömmer S för skolpolitiken ? (Söndag 5/4 2009) Den skolpolitik som ledde till Lpo 94 var grundad i vetenskaplig forskning och de erfarenheter som arbetarrörelsens folkbildare gjort under etthundra år. Den hade ett vidgat kunskapsbegrepp som innefattade förutom fakta och förståelse kunskaper även färdighets och förtrogenhetskunskaper vilket gav chansen åt alla att tillgodogöra utbildning , bildning och folkbildning. Utbildning med fokus på en yrkesdentitet, bildning med fokus på en kulturell identitet och folkbildning med fokus på en samhällsmedborgaridentitet. Att sedan skolan inte lyckats ännu leva upp till alla ideal är en annan fråga.* Vi får inte tappa bort färdighets och förtrogenhetskunskaper då dessa är intimt förknippade med kreativitet, entreprenörsskap, framåtanda, självförtroende, självförverkligande och helhetssyn på samhället. Det finns en motion ill partikongressen från vår arbetarekommun där vi hävdar att vi skall tillsätta en grupp tillsammans med de två andra partierna för att utforma den nya skolpolitiken. Låt oss göra det och se till så att vår skolpolitik inte blir lika halv och ensidig som Jan Björklunds. Vårt perspektiv är underifrån och vi inser att alla människor har förutsättningar att lyckas utifrån sina förutsättningar och är lika mycket värda oberoende av vilket kunskapsområde som är starkast hos den enskilde. SAmhället , det viktigaste kollektivet vinner på att individerna får utvecklas utifrån sina förutsättningar och inte tvingas in i mallar som borgerliga politiker ställer upp .
Ni som inte hurrar för DNs och Jan Björklunds skol och barnpolitik skriv på Barnuppropet : sites.google.com/site/barnuppropet/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar