Sidor

onsdag 9 maj 2012






Hej och välkommen !
Jag heter Jan-Ivar Johansson , född 1950 , alltså femtiotalist med tre månader tillgodo mot dessa fyrtiotalister det finns så många av. Jag är ordförande i Sunderby S-förening och i Luleå Närradioförening, sitter i Kulturnämnden i Luleå kommun och arbetar som lärare vid Medieprogrammet i Luleå Gymnasieby. Även student vid Umeå och Luleå universitet. Forskarstudent i Kultur och Medier i Umeå med inriktning mot Mediepedagogik, studier som tyvärr ligger på is då jag arbetat med Medieprogrammet vars kursplaner jag varit med och skrivit. Har just slutfört en magisteruppsats om pedagogiskt ledaskap vid instutionen för pedagogik och lärande vid Luleå universitet. Den handlar om mediepedagogik eller journalistiskt arbetssätt som vi också kallar metoden vid min skola.
Jan-Ivar Johansson



Det är inte ofta man som skolpolitiker eller professionell inom skolan får anledning att glädjas åt och vara tacksam för Skolverkets styrning av skolverksamheten i landet. Möjligen kan man räkna läroplansarbetet till glädjeämnena då man vid dessa tillfällen brukar anlita våra universitets bästa krafter och inarbeta den moderna pedagogiska forskningens resultat i dessa.  Trots denna invändning kan man inte låta bli att berömma skolverket för det som står i deras nyutkomna bok  GYMNASIESKOLA 2011 .  Speciellt då om medier och medieutbildning.
Det är ju nämligen så att det gamla MEDIEPROGRAMMET utdömdes av regeringen som en yttring utav ”flumskolan”.  Medie-och kommunikationsundervisning stämplades som mera lek än lärande och skulle inte ha ett eget program. Alla sorters politiker har ju också i alla tider varit misstänksamma mot massmedia på grund av att mediernas samhällsuppdrag varit just att kritiskt granska de lagstiftande och verkställande makthavarna, därför har media inom samhällsvetenskaperna fått namnet den tredje statsmakten. En oerhört viktig roll i ett genuint demokratiskt samhälle. 
Vad skolverket gjort då de utformat de 18 program som finns i Gymnasieskola 2011 är att man tagit med medieundervisning i tre program på olika sätt. Det är de studieförberedande programmen Estet och Samhälls och det yrkesförberedande programmet Teknik som fått varsin inriktning mot medieämnena. Man har alltså skapat plattformar för medieundervisning ur estetiskt, samhällsvetenskapligt och tekniskt perspektiv.  Exempelvis skriver man för det Estetiska programmet att ”Inriktningen estetik och media skall ge fördjupade kunskaper i digitala medier ur ett estetiskt perspektiv. Den skall utveckla elevernas förmåga att kommunicera med digitala verktyg. Ljud bilder och berättande står i centrum”.  I Samhällsvetenskapsprogrammets examensmål står ”Utbildningen skall behandla mediernas och informationsteknikens förutsättningar och möjligheter. Eleverna skall därför ges möjlighet att utveckla dels kunskaper om kommunikation och om hur åsikter och värderingar uppkommer, dels färdigheter i att kommunicera och presentera sina kunskaper, bland annat med hjälp av digitala verktyg och medier.”   I samhällsprogrammet har man skrivit in mediekunskapen i alla tre inriktningarna och gjort en speciell inriktning mot medier, information och kommunikation. Till yttermera visso har man bantat medieinriktningen för att den enskilda skolan skall kunna arbeta med programfördjupning i sin utformning av programmet.  Man skriver ”Eleverna behöver inom dessa områden fördjupa sig inom ett aktuellt kunskapsområde, både utifrån sina intressen och utifrån krav på kompetens inför fortsatta studier inom medier informations-och kommunikationsområdet. I denna grupp av ämnen ingår bland annat digitalt skapande, film -och TV produktion, ljudproduktion, mediekommunikation, medier, samhälle och kommunikation, medieproduktion samt visuell kommunikation. ”.  Teknikprogrammet har som examensmål bland annat ” Utbildningen skall vidareutveckla elevernas kommunikativa förmågor i tal, skrift och visualisering. Utbildningen ska ge kunskaper om interaktiva och digitala medier för att eleverna till exempel ska kunna presentera tekniskt innehåll och framställa modeller.”   
Detta är utomordentligt bra för Gymnasieskolan i Fyrkanten .  Då Luleå kommun byggde Gymnasiebyn var man så förutseende att man byggde ett eget mediehus i Kvarteret Örnen med filmstudios, fotostudios, ljudstudios och andra lokaler som fortfarande håller toppklass i Sverige. Lärarkompetensen på Medieprogrammet, som är under avveckling ,är hög. Nu återstår för politiker och skolledning i Luleå Gymnasieskola att skapa en organisation och administration som kan ta till vara den läranderesurs som finns i Luleå Gymnasieby.
Jan-Ivar Johansson
Karlersvägen 10
95442  Södra Sunderbyn
0920/261036
070/3157084
jan-ivar.johansson@edu.lulea.se
jarjon69@student.umu.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar