Hej och välkommen !
Jag
heter Jan-Ivar Johansson , född 1950 , alltså femtiotalist med tre
månader tillgodo mot dessa fyrtiotalister det finns så många av. Jag är
ordförande i Sunderby S-förening och i Luleå Närradioförening, sitter i
Kulturnämnden i Luleå kommun och arbetar som lärare vid Medieprogrammet i
Luleå Gymnasieby. Även student vid Umeå och Luleå universitet.
Forskarstudent i Kultur och Medier i Umeå med inriktning mot
Mediepedagogik, studier som tyvärr ligger på is då jag arbetat med
Medieprogrammet vars kursplaner jag varit med och skrivit. Har just
slutfört en magisteruppsats om pedagogiskt ledaskap vid instutionen för
pedagogik och lärande vid Luleå universitet. Den handlar om
mediepedagogik eller journalistiskt arbetssätt som vi också kallar
metoden vid min skola.
Jan-Ivar Johansson
Det är inte ofta man som skolpolitiker eller professionell
inom skolan får anledning att glädjas åt och vara tacksam för Skolverkets
styrning av skolverksamheten i landet. Möjligen kan man räkna läroplansarbetet
till glädjeämnena då man vid dessa tillfällen brukar anlita våra universitets
bästa krafter och inarbeta den moderna pedagogiska forskningens resultat i
dessa. Trots denna invändning kan man
inte låta bli att berömma skolverket för det som står i deras nyutkomna
bok GYMNASIESKOLA 2011 . Speciellt då om medier och medieutbildning.
Det är ju nämligen så att det gamla MEDIEPROGRAMMET utdömdes
av regeringen som en yttring utav ”flumskolan”.
Medie-och kommunikationsundervisning stämplades som mera lek än
lärande och skulle inte ha ett eget program. Alla sorters politiker har ju
också i alla tider varit misstänksamma mot massmedia på grund av att mediernas
samhällsuppdrag varit just att kritiskt granska de lagstiftande och
verkställande makthavarna, därför har media inom samhällsvetenskaperna fått
namnet den tredje statsmakten. En oerhört viktig roll i ett genuint
demokratiskt samhälle.
Vad skolverket gjort då de utformat de 18 program som finns
i Gymnasieskola 2011 är att man tagit med medieundervisning i tre program på
olika sätt. Det är de studieförberedande programmen Estet och Samhälls och det
yrkesförberedande programmet Teknik som fått varsin inriktning mot medieämnena.
Man har alltså skapat plattformar för medieundervisning ur estetiskt,
samhällsvetenskapligt och tekniskt perspektiv.
Exempelvis skriver man för det Estetiska programmet att ”Inriktningen
estetik och media skall ge fördjupade kunskaper i digitala medier ur ett
estetiskt perspektiv. Den skall utveckla elevernas förmåga att kommunicera med
digitala verktyg. Ljud bilder och berättande står i centrum”. I Samhällsvetenskapsprogrammets examensmål
står ”Utbildningen skall behandla mediernas och informationsteknikens
förutsättningar och möjligheter. Eleverna skall därför ges möjlighet att
utveckla dels kunskaper om kommunikation och om hur åsikter och värderingar
uppkommer, dels färdigheter i att kommunicera och presentera sina kunskaper,
bland annat med hjälp av digitala verktyg och medier.” I samhällsprogrammet har man skrivit in
mediekunskapen i alla tre inriktningarna och gjort en speciell inriktning mot medier,
information och kommunikation. Till yttermera visso har man bantat
medieinriktningen för att den enskilda skolan skall kunna arbeta med
programfördjupning i sin utformning av programmet. Man skriver ”Eleverna behöver inom dessa
områden fördjupa sig inom ett aktuellt kunskapsområde, både utifrån sina
intressen och utifrån krav på kompetens inför fortsatta studier inom medier
informations-och kommunikationsområdet. I denna grupp av ämnen ingår bland
annat digitalt skapande, film -och TV produktion, ljudproduktion,
mediekommunikation, medier, samhälle och kommunikation, medieproduktion samt
visuell kommunikation. ”. Teknikprogrammet har som examensmål bland
annat ” Utbildningen skall vidareutveckla elevernas kommunikativa förmågor i tal,
skrift och visualisering. Utbildningen ska ge kunskaper om interaktiva och
digitala medier för att eleverna till exempel ska kunna presentera tekniskt
innehåll och framställa modeller.”
Detta är utomordentligt bra för Gymnasieskolan i Fyrkanten
. Då Luleå kommun byggde Gymnasiebyn var
man så förutseende att man byggde ett eget mediehus i Kvarteret Örnen med filmstudios,
fotostudios, ljudstudios och andra lokaler som fortfarande håller toppklass i
Sverige. Lärarkompetensen på Medieprogrammet, som är under avveckling ,är hög.
Nu återstår för politiker och skolledning i Luleå Gymnasieskola att skapa en
organisation och administration som kan ta till vara den läranderesurs som
finns i Luleå Gymnasieby.
Jan-Ivar Johansson
Karlersvägen 10
95442 Södra Sunderbyn 0920/261036 070/3157084 jan-ivar.johansson@edu.lulea.se jarjon69@student.umu.se |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar