Sidor

söndag 13 juni 2010

SOMMAR AVSLUTNING

Så äntligen var det då sommarlov även om vissa börjar sina sommarjobb på¨Turistradion redan nu den 14/6. Vi lärare går ju också kvar en extra vecka för att sätta betyg och samla oss inför vårt sommarlov. Jag blev mycket glad över den avslutning klassen hade i klassrummet. Jag har aldrig sett en så välplanerad och väl genomfört arrangemang. Se själva på planeringen: Det ska bli mycket spännande att fortsätta med den här gruppen och se hur de utvecklas till fullvuxna , ännu mera ansvarstagande och seriösa individer. Det är ju jag som kan se sådant. Tendensen finns ju att hemma regregerar man för att vara barn så länge som möjligt vilket ju är bekvämt. Samtidigt kan det hända att man kräver av omgivningen att bli behandlad som vuxen vilket ju gör föräldrarollen ganska frustrerande med ständigt dubbla budskap. Men så här på sommaren brukar man ju slappna av från bägge sidor. I sommar tänkte jag läsa in hjärnforskaren Matti Bergströms teorier . Den första boken heter Barnet den sista slaven. Vad han är ute efter är en balans i skolan mellan kunskap och värden . Kunskapen sitter i den yngre hjärnbarken och värdena (känslorna, kreativitet) i den äldre hjärnstammen. Motsvarande vänster respektive höger hjärnhalva och han menar att utifrån vår inneboende kraft måste bägge resurserna tas till vara. Dagens skola koncentrerar sig för mycket på kunskapsbiten. Kreativitet och skaparkraft understimuleras. Därför kan även ordnnandet av en skolavslutning vara undervisning som behövs för att väcka medvetenhet om kreativitetens glädjeskapande innehåll.

2 kommentarer:

  1. Intressanta tankar om den kreativa hjärnhalvan. Jag kan tänka mig konflikten i att ta in den delen i skolan, som så hårt är anpassad och designad för den andra hjärnhalvan.
    Keep up the good work! :-)

    SvaraRadera
  2. ...vilket i och för sig även gäller för samhället i stort också.

    SvaraRadera