Sidor

måndag 10 maj 2010

MEDIETEORI

Som vanligt finns det inte så mycket tid till några längre utläggningar om vår undervisning.  Vi håller just nu på att avsluta ett moment som gällt Medieteori. Kanske inte det enklaste och mest engagerande för 16 åringar men de som redovisat har gjort ett jättebra jobb. Jag presenterar   en av redovisningarna som består av en affisch serie snyggt designade och med relevant innehåll. 




På följande bilder ser man mera i detalj hur de tänkt sig en Medieteoretisk modell av hur kommunikation fungerar.
1.









3.      

              




4.














Som sagt en bild säger mer än tusen ord. En del i vår undervisning syftar ju till att utvidga textbegreppet och lära oss att berätta  med hjälp av många sorters texter varav en är stillbilden.  Text, ljud, stillbild, rörlig bild och hypertextuella länkar till fakta om det som det berättas om är delar av den verklighet som våra barn kommer att leva i. Livet kommer inte att bli enklare men förmågor av alla sorter kommer att behöva användas och finslipas till mästerskap . Häromdagen såg jag ett TV program där det hävdades att man utvecklar hjärnans kapacitet med att lära sig läsa. Alltså att hantera symboliska tecken. Vad kommer då att hända då våra barn får förmågan att "läsa" alltflera former av texter  och i varje ögonblick välja den form som är den mest relevanta och användbara textformen för att berätta det som ska berättas.
Fundera på det ?
Jan-Ivar 

1 kommentar:

  1. Magdalena Gabrielsson10 maj 2010 kl. 21:34

    mycket pedagogiskt denna uppgift och hur de tvingas ta ställning till VAD det är de memorerar! Jag brukar tvinga mina elever i på svenskan att göra serier i stället för att göra sammanfattningar av tex noveller, för då MÅSTE dom begripa inte bara "kopiera" innehållet!;-) Keep on rocking!
    Magda Jojjamamma

    SvaraRadera