Sidor

lördag 12 september 2015










Digital gränslös undervisning.  

För det mesta då man använder de möjligheter som Informations och Kommunikations Teknik , IKT ger en så är man själv på plats många tillfällen. Så kallat IRL  , In real life .Men tekniken ger också möjligheter, att då man absolut  inte kan vara på plats, att man då ändå kan vara där och hålla kontakt med eleverna med hjälp av olika hjälpmedel.  En sådan situation inträffade för mig  på torsdag –fredag. Jag blev tvungen att åka ner till Umeå sjukhus och ligga över en natt där. Två lektioner på torsdagen och en morgon lektion på fredagen var i fara. 

Men skam den som ger sig i detta välfungerande kommunikationssamhälle så jag talade med eleverna hur jag skulle ha dessa lektioner och gjorde tillsammans med dessa en planering av lektionerna där det ingick dels en föreläsning om  Intervju teknik, om Observations metoder och om Enkäter , både formella och journalistiska. Och dels planeringen av  ett grupparbete/projektarbete om  ” Bibliotekens framtid i ett IKT och kunskapssamhälle”???
Jag började med att gå in i vårt virtuella klassrum och där lägga in vår planering. Meningen var alltså att eleverna först skulle titta på min föreläsning som till sist blev inte mindre än 55 minuter lång. På grund av dålig wifi anslutning , även genom kabel fick jag mögla en hel dag och göra föreläsningen tre ggr innan jag kunnat lägga upp den på You tube , men så brukar det inte gå till.  Till slut fick jag emellertid till föreläsningen och lade upp den i klassrummet för eleverna tillsammans med instruktioner / länkar till lärosidor där information om exempelvis hur man genomför ett projekt arbete finns.  Trots att jag gått igenom och tränat sådant kan det  vara bra att ha material att gå tillbaka till. 
Resedagen – i bussen på torsdagen väckte jag mina elever med ett glatt SMS från en app som heter Super text och hälsade dem välkomna till lektionen och uppmanade dem att se föreläsningen. Samt att sedan börja jobba med projektarbetet. Jag förväntar mig en gedigen planering till tisdagslektionen skrev jag.  På fredagslektionen gjorde jag likadant med den klassen, en ett år äldre grupp som är myndiga allihop . Den sidan heter TEXTKOMMUNIKATION  och ser ut så här. Nästa vecka får jag se hur detta undervisnings tillfälle  utfaller.



Att jag vågar pröva dessa metoder är för att jag är en gammeldags Dewey och Vygotskij lärare  som tror att människor är aktiva , skapande och sociala. Och att eleverna är myndiga nog att förväntas klara både motivationen , disciplinen, koncentrationen och ha tålamodet att göra klart sina uppgifter.  Det finns inga generella metoder för undervisning , ja ibland måste man till och med höja rösten och säga ifrån, learning by fear , som det brukar kallas. Men förutsätter man mognad och tror att eleverna klarar jobbet så brukar i de allra flesta fall, utfallet vara positivt.

  Att jag prövar dessa metoder är för att lära eleverna att redan nu förbereda sig för stora delar av lärande genom IKT media. Digitala texter , bild ,video samt ljud kommer att vara integrerade delar av den miljö där lärande skall förekomma i deras livslånga lärande. Det livslånga lärandet har alltid förekommit, vi lär oss något nytt varje dag men framöver ser vi behov av strukturerat, ordnat och planerat lärande genom de nya IKT verktygen bland annat på distans men fortfarande i skola, universitet och högskola. Själv gjorde jag under resan ner från bussen en uppgift i form av inlämning till en kurs i WEBB 2:0 jag läser hos lärarutbildningen på Umeå Universitet. Den plattform de använder där heter Moodle.  Så lärandet finns med , både i bröstfickan , i handväskan och i portföljen/ ryggsäcken hela tiden , hela livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar